Stand with Israel

השינויים שחלו בגוגל ישראל עם כניסת התוצאות הלוקאליות

אני בטוח שגם אתם כמו רבים אחרים, התעוררתם בוקר אחד בהיר ונחרדתם לגלות שינוי משמעותי בתוצאות החיפוש של גוגל ישראל: פתאום נראה כאילו משהו מאוד מוזר קרה לעמודי התוצאות תחת "סושי בתל אביב" או "מסעדה בהרצליה".

ובכן, הגיע הזמן להכיר את Google Place, או בעברית "גוגל מקומות". מדובר באלגוריתם של גוגל שפועל כבר זמן רב בחו"ל ולאחרונה הגיע גם אלינו. האלגוריתם מזהה שאילתות שיש להן הקשר גיאוגרפי מקומי ומשלב בתוצאות החיפוש שלהן תוצאות מיוחדות הידועות כ- "דפי מקומות". דף מקומות הוא דף בתבנית מיוחדת של גוגל הכולל מידע אודות עסק או מקום מסוים: שם, כתובת מלאה, מפה, תיאור, תמונות, קטעי וידאו ולבסוף, רשימה של ביקורות גולשים.

גוגל מקומותלגבי חלק גדול מאיתנו, החדשות הרעות הן שדפי המקומות האלו בדרך כלל תופסים את המקום השלישי בתוצאות ולעיתים אף את המקום הראשון. בפועל, זה אומר שבמקום עשר תוצאות אורגניות בעמוד, יכולות להיות 13, 15 או אפילו 20 תוצאות שחלקן אורגניות לחלוטין וחלקן הן פשוט דפי המקומות. מצד שני, מי שרק עכשיו פתח אתר אינטרנט, יכול לקבל נראות מצוינת בגוגל בלי לעבור את כל התהליך הקשה של קידום אורגני במשך חודשים או אפילו שנים.

מי בדיוק שולט על גוגל מקומות?

בפעם הראשונה שניסיתי לפתוח עמוד בגוגל מקומות, זה עוד היה בתקופה שבה השירות הופיע רק דרך הכתובת הייעודית שלו (google.co.il/places). אז בעלי העסקים עדיין נדרשו לקבל מגוגל גלויה בדואר רגיל כדי לאמת שהעסק באמת שייך להם. היום זה פשוט יותר וכל עסק שיש לו טלפון יכול לעשות זאת דרך שיחה קולית רגילה או אפילו הודעת SMS.

לאחר שלב האימות, למעשה ניתנת לנו היכולת לערוך את דף העסק שלנו כרצוננו, אך עדיין נדרשת תקופה נוספת של בערך שבועיים עד שהסורקים האנושיים של גוגל מוודאים שהעסק אכן לגיטימי ולא מנסה לרכב על הצלחה של עסק אחר או משתמש בכתובת שאינה אמיתית.

כן, קראתם נכון: גוגל מקומות הוא שירות שמפוקח על ידי בני אנוש, ובכל רגע נתון הם יכולים להחליט שמשהו בעסק לא מתנהל בצורה נאותה, ולכן הם יורידו את האתר בדירוג. למרבה המזל, מי שלא משתמש ביותר מדי מילות מפתח בתיאור או מנסה להתחכם, לא צפוי להיתקל בקשיים כלשהם. מה שכן, מהניסיון שלי, צריך להיזהר מאוד עם ביקורות גולשים ולא לנסות לשדל את הלקוחות שלכם לכתוב כל הזמן ביקורות של חמישה כוכבים או להזמין כל מיני ביקורות מ- "חברים" ב- Fiverr. ביקורות כאלו נראות מלאכותיות ויכולות לפגוע במיקום של הדף לעומת דפי מקומות אחרים.

מעבר לביקורות שאנשים כותבים בתוך הדף שלכם, גוגל מתחשב גם בביקורות מאתרים שקשורים לתחום של העסק באתרים חיצוניים. למשל, עבור מסעדות הוא יכול להציג ביקורות מאתרים כמו 2eat ו – rest. לכן כדאי לכם לתחזק פרופילים גם באתרים חיצונים ולענות לכל התגובות שם בצורה עניינית, גם לרעות וגם לטובות.

מה עוד משפיע על דירוג הדף שלכם?

חוץ מהביקורות עצמן שיש להן כמובן משקל משמעותי בדירוג הדף, חשוב גם שהרישומים באתרים חיצוניים יהיו כמה שיותר דומים לפרטים שרשומים בדף עצמו. לגולשים יש אפשרות להעלות תמונות לדף, וחשוב גם שיהיה איזון נכון בין התמונות שאתם מעלים כבעלים ובין תמונות הגולשים. לבסוף, שימו לב שיש להגדיר בצורה נכונה את הקטגוריות שמשויכות לעסק שלכם ואת אזורי השרות. יש אפשרות להגדיר אזור שירות ברדיוס מסוים או להגדיר מספר בלתי מוגבל של אזורי שירות וכך ליצור בעצם אזור שרות מותאם אישית. במידה ואינכם נותנים שירות בבית העסק, רצוי להסתיר את כתובת העסק מן הגולשים.

מה יקרה בעתיד?

נכון לסוף חודש אפריל (2012), נראה שגוגל מקומות נועד לשרת בעיקר את שרות ה – Google Street View החדש של גוגל בארץ, אותו שרות שמציג צילומים פנוראמיים של ערים גדולות בארץ בתוספת מראי מקום של אתרים תיירותיים. אחרת, קשה להסביר מדוע מקומות כמו מסעדות או בתי קפה כן מחזירים תוצאות לוקליות, בעוד בעלי עסקים כמו אינסטלאטורים או מנעולנים, כלל לא מופיעים בחיפוש המקומי. בחו"ל המצב שונה לחלוטין, ושם רוב התוצאות המקומיות דווקא כן מקושרות לבעלי עסקים.

בכל מקרה, אסור לאף אחד מאיתנו לחכות לרגע האחרון, וכבר היום רואים יותר ויותר מקדמי אתרים בארץ שמציעים רישום בגוגל מקומות. מי שיתעורר מאוחר מדי כשהשוק כבר יתחיל להיות רווי, ימצא את עצמו בנקודת פתיחה לא טובה מול יתר המתחרים שלו וייקח לו הרבה מאוד זמן להדביק את הפיגור מכיוון שכאמור, זמן אישור של עסק יכול לקחת עד שבועיים.

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!