Stand with Israel

המדריך המלא לקידום האתר בצורה נכונה

 

השאלות הנפוצות ביותר של מקדמי אתרים, גם בשנת 2019, לא השתנו: "איך מקדמים את האתר?" "מאיפה מתחילים?"

השאלות לא נזרקות סתם. מרבית בעלי האתרים לא באמת מודעים לתהליך קידום אתרים אורגני, הם מנסים דברים שחושבים שיעבדו, אך לרוב נכשלים. ייתכן שחוסר המודעות הוא הגורם לכך. אז איך באמת מקדמים אתרים, “כמו שצריך”? בואו “נפרק” את כל המקצוע לגורמים.

תחילת התהליך – אפיון ומחקר ראשוני

לפני הכל, עלינו להבין מהו האתר. נשמע טיפשי? אולי, אך רבים לא באמת חושבים על כך עד הסוף. לכן, ראשית, נצטרך להבין מי קהל היעד שלנו? האם אנחנו מספקים לו את כל מה שהוא צריך? (ועוד ועוד). ובכן, על השאלות הללו לא נוכל לענות, מן הסתם, אך חשוב שתענו עליהם בכנות ותפעלו בהתאם.

*חשוב לזכור: אתר שלא באמת מספק פתרון/מוצר/שירות, פשוט לא מעניין אף אחד.
האם האתר שלכם כזה? מצטערים אם השפה קשה, אך אם כך, אינכם מעניינים אף אחד. לאחרונה, עם תכני SEO איומים, העסק הולך ונהיה גרוע יותר. התרחקו מהמגמה הזו כמו מאש: ספקו ערך לגולשים, פתרון ממשי. לא משנה אם מדובר במוצר, שירות או רק תוכן – העיקר שהוא יספק מענה.

לצערנו, 95% מהחיפושים שביצענו בשנה האחרונה הובילו אותנו לתכנים לא איכותיים, אשר רק תופסים מילות מפתח:

תוצאות גוגלכולנו אנשי SEO, וכל אחד רוצה להתקדם. אולם, הרחקנו לכת ושכחנו את נקודת המבט השנייה. האם הייתם קוראים מאמר “מחורטט”? סביר להניח שלא. יתרה מכך, חלקכם היו יוצאים ולא חוזרים לאתר. במקרה שבתמונה, אנו מצפים למצוא עצות אמיתיות לבחירת מתנה, ולא מאמרים עלובים ללא כל ערך.

ועכשיו, נמשיך.

לאחר שאפיינו את האתר, איתרנו את המכשולים הראשוניים ושיפרנו את המצב – הגיע זמן המחקר.

להלן 3 מחקרים בסיסיים (בגדר חובה למחקר ראוי):

מחקר מילים – מחקר שיכול להיות לא פשוט. בעזרת הכלי של גוגל לתכנון מילות המפתח (Keyword Planner), תסננו לא מעט מילות מפתח לפי קריטריונים שונים. עם זאת, המאמץ משתלם. לאחר שעות ספורות של עבודה, תצאו עם “הר” של מילות מפתח מתאימות.

כלי מילות חיפושתמונה חשובה להבנה. מה יש בה בעצם? הכל: מילת המפתח שהוזנה (אולמות אירועים), ממוצע החיפושים (יחד עם גרף להמחשה), וכמובן גם מידת התחרות המוערכת. נכון, הכל ביחס לממומן, אך ניאלץ להתפשר. נכון להיום, אין נתון מדויק למידת תחרות אורגנית. משמע, הנתונים המופשטים הללו הם כל מה שיש לנו.

מחקר מתחרים – לרוב, מחקר מתחרים נעשה בכלי של SEMrush, שאגב, כלל לא חינמי. עם זאת, אין ספק שלכלי יתרונות רבים. להלן הפיצ'רים העיקריים של הכלי: דירוג אתר לפי מילות מפתח, מילות מפתח שהאתר הוציא מהן במשך השנים, כמות הדומיינים שמקשרים לאתר, רשימת קישורים מסודרת לאותו האתר, כמות הדפים המאונדקסים בגוגל, גרף המציג את סוג הקישורים (Follow ו־(NoFollow, התעבורה האורגנית והערכה תקציבית (כמה הוא שווה).

מחקר קהלים – בניגוד לשני המחקרים הקודמים, כאן אין לנו כלי ייעודי מסוים. אז מה עושים? בעיקרון, עונים על שאלות בצורה כנה, שוב. בכל אתר, לא משנה עד כמה הוא גדול, קהלי היעד משתנים כל חודש – בהתאם לתכנים שמועלים. עם זאת, במחקר עלינו להישאר ממוקדים: “לאילו קהלי יעד אנו מעוניינים לכוון?”, השאלה הזו מסכמת את מחקר הקהלים. לאחר כל הבלגן, יכול להיות שנישאר מפוזרים, עם שלל קהלים פוטנציאלים. במקרה כזה, אין ברירה אלא לוותר על כמה ולבחור בקהלים המועדפים.

סידור האתר, אופטימיזציה ומה שביניהם

הידד, כל כאב הראש של המחקר עבר לו. אולי החגיגות מוקדמות מדי, מכיוון שהגענו לשלב שנחשב לעבודת נמלים בעצמו. במילים אחרות, מדובר בתכנון של האתר. בפרט, נצטרך להתמקד בכמה מדדים בתכנון:

מדדי SEO ותוכן רלוונטיים: לא חסרים מדדים. יש מדד משותף להם ולגוגל: תוכן. משמע, שני המדדים מעודדים לתוכן איכותי. כמובן שיש לשלב בין תוכן טוב לקידום, לבין תוכן איכותי (באופן טבעי).

מדד נוסף הוא תגיות המטה: תיאורים, טייטלים וכו'. רבים חושבים שמדובר בקשקוש, אך למעשה לתגיות המטה חשיבות גדולה בקידום. לא סתם צירפנו לכם 9 מדדים שולאדו כתב (שׁם מוזר? אולי… אבל אין ספק שהוא מבין בקידום).

ההנחיות של גוגל: החוקים הנחמדים שגוגל זורקת מפעם לפעם.  נאסף גם לא מעט מידע על המדיניות הנוקשה של גוגל למקדמי אתרים, אך לא נרחיב על כך פה…

לא רק SEO, התחשבו גם בחוקי המוגבלויות: כיום בישראל, חובה על כל בעל עסק, בעל תעודת עוסק מורשה, להנגיש את אתרו. זאת בתנאי שהאתר מציע שירותים ו/או מוצרים לציבור הרחב (גם מכירת שירותים לקהלי יעד “רגילים” נחשבת). אז כן, אף על פי שהעיסוק המרכזי הוא ב־SEO ואופטימיזציית האתר, עדיין עלינו להתחשב בחוקי המוגבלויות בישראל.

ולאחר שהתחשבנו במדדים הללו, הגיע הזמן למדריך קצר לאופטימיזציה:

מהירות האתר: הגורם החשוב ביותר. אנשים לא אוהבים להמתין, ויש לכם מתחרים. פשוט מאוד:
אתר איטי -> נטישה למתחרים. פעמים רבות, עומס תוספים גורם להאטת האתר. לכן, עדיף להשאיר עד כ־10 תוספים – יותר מזה, ואתם מסתכנים באיטיות. כמו כן, תמיד מומלץ להתייעץ עם מתכנתים מומחים באופטימיזציה ומהירות האתר. לא חסרים כאלו ברשתות החברתיות ובמקומות אחרים.

סיימנו? ייעלנו כל מה שניתן? נעבור למבחן המהירות. בואו נראה מה שווה העבודה הקשה, בעזרת הכלי PageSpeed של גוגל. במידה והתוצאה בטווח 90-100, כמו בתמונה הבאה, הכל מצוין. נמצאים ברמזור צהוב או אדום? שווה לחזור למתכנת ולהמשיך לעבוד על הבעיות.

מהירות אתר אינטרנט

נפח תמונות סביר: תמונות בהחלט מאטות אתרים. יש לכך פתרון פשוט: לפני כל העלאה של תמונה, בצעו אופטימיזציה לתמונות להורדת הנפח. תוכלו להשתמש בכלי TinyPNG או ב־Kraken לשם כך. בנוסף, קיימים תוספים חינמיים ולא חינמיים בוורדפרס, אשר מבצעים אופטימיזציה אוטומטית לתמונות במדיה.

למה שני כלים ולא אחד? לא לכל התמונות יש את אותו הנפח. לתמונות עד 1MB בלבד ניתן להיעזר
ב־Kraken. מנגד, TinyPNG מציע אופטימיזציה לתמונות של עד 5MB, ולכן לפעמים היא האפשרות היחידה.

נפח העמוד – גדול או קטן? בכל הקשור לאופטימיזציה, תצטרכו למדוד את נפחי העמודים. עמודים מהירים אמורים להיות עד 500KB, ואף פחות. עמודים איטיים מתחילים מ־1MB ועולים הלאה – כדאי להימנע מכך. נפח העמוד ניתן למדידה דרך הכלי GTmetrox.

GTmetrox

ניווט באתר והיררכיה: כאן, אנו מביטים על ה־”שורש הפנימי” של האתר: עד כמה דף X רחוק מדף הבית. דוגמה מצוינת לכך היא התפריט הראשי ותפריט המשנה באתר. כלומר, דפים חשובים לקידום האתר, עם מוצרים/רעיונות מרכזיים יהיו בתפריט הראשי, קרובים לדף הבית ככל הניתן. נתון נוסף שיש לשים אליו לב הוא פירורי הלחם. לרוב, רואים אותם בפוסטים בצורה די שולית, וחבל שכך. הציגו את שורת הניווט בצורה אסתטית ובולטת – היא באמת עוזרת לגולשים.

מילות מפתח: חלק מאופטימיזציה הוא התמקדות במילות מפתח, מילות טרגוט, או איך שלא נקרא להן.
עלינו להבין מה המילה שצריכה “לבלוט” בעמוד, ולהכניסה באופן טבעי בהתאם. איפה? בכותרות H1-3,
בגוף התוכן, בכותרת ובתיאור. במידה והדבר אפשרי, מומלץ גם לשלב אותה באלט של התמונה/ות.

כתובות עמודים ידידותיות: שימוש בכתובות URL עם קטגוריה, סימני שאלה וג'יבריש (עברית שעדיין לא נתמכת), יובילו אתכם בקלות ל־”קרקעית האוקיינוס של גוגל”. הייתם רוצים להימנע מכך, לא? ובכן, כל מה שעליכם לעשות הוא לעבור לכתובות ידידותיות. כלומר, כתובות URL תקינות בשפה האנגלית. למשל:
“seo-tutorial-page” – בסגנון הזה.

תוכן משוכפל: עברו על האתר והיעזרו בכלים לחיפוש תוכן כפול. מצאתם? מחקו אותו בהקדם, ואפילו את המאמר כולו (גוגל ממש לא סלחנית במקרים כאלו)! רצוי לבדוק זאת אחת לתקופה ארוכה, במיוחד לאחר הכנסת עורך / כותב חדש לעסק.

היו מקוריים: חשוב מאוד שהתוכן יהיה מעניין וחדשני, כמובן. ועדיין, לא על כך אנו מדברים, אלא על מקוריות בתגיות המטה: בדקו בכל עמוד שהתוכן אינו משוכפל בתגיות. תוכן מקורי לכל דף ודף יראה אמין במיוחד, ויספק גם CTR (אחוזי הקלקה) גבוהים במיוחד.

קישורים פנימיים: מפעם לפעם, צרו הפניות בין העמודים (קישורים פנימיים), במילות מפתח טבעיות. עדיף כי מילת המפתח תתאים לעמוד שאנו מתארים. לצורך ההמחשה, במאמר בשם "5 טיפים לבחירת עורך דין", תוכלו לקשר במילת המפתח עורך דין לעמוד הבית, או במילה שירותי עורך דין לעמוד ספציפי. יתר על כן, ניתן לקשר לשירות ספציפי שיש בעמוד חשוב, ובכך לקדם אותו על הדרך. מומלץ ליצור לפחות 3 קישורים פנימיים בחודש.

תוכן איכותי בתדירות גבוהה: רעננו את האתר שלכם מידי חודש בתכנים זורמים, מרעננים ומקוריים. ההמלצה שלנו? 6 מאמרים בחודש, מוזמנים גם ליותר.

קוד מיותר \ זבל: פנו למתכנת, ובקשו ממנו לחפש קוד מיותר ברחבי האתר. לא קל לאתר דברים כאלו, אך אם מטפלים בזה, אפשר לשפר את האתר פלאים.

מפת XML: צרו מפת ,XML ושלחו אותה לגוגל בסרץ' קונסול. לאפשר לזחלן של גוגל לנתח את האתר כמו שצריך רק יסייע לקידום.

קישורים – So Be It

לאחר עבודת הנמלים הארוכה, הגענו לחלק הכי קריטי, שידרוש מכם לא מעט יצירתיות והתפשרות – קישורים.

במילים אחרות, מדובר במעין המלצות. הן מתחלקות ל־2 סוגים:

Follow – מעיד לזחלן שהקישור “ראוי לנקודות”. במילים אחרות, גוגל מחשיבה את הקישור המסומן בתווית כמעין בונוס. מדובר בתווית שמגדירה את הקישור “גלוי”.

DoFollow – מורה לזחלן לעקוב אחר הקישור, אך לא לייחס לו יותר מדי חשיבות. במקרה הזה, ממש "קישור מוסתר". עם זאת, אל תטעו, גם לקישור הזה יש חשיבות לפרופיל הקישורים שלכם (אם כי קטנה יותר).

אז, לאחר שעברנו על סוגי הקישורים, איך “צדים” אותם? גם כאן, נחלק את הצייד לשתי קטגוריות: קישורי זבל וקישורים איכותיים.

נתחיל עם הקישורים האיכותיים – קישורים שגוגל מייחסת להם משמעות רבה, שיעלו ברמה מסוימת את האמינות של האתר שלנו. לרוב, נשיג את הקישורים הללו באחת הדרכים הבאות:

  1. החלפות קישורים – החלפות הדדיות ברשת מקדמי האתרים, לרוב נעשות ברשתות החברתיות.
  2. מאמרי אורח – בעלי ידע בכתיבה? תוכלו לתרום ידע לאתר בעל מוניטין לא קטן? מעולה. כעיקרון, מדובר בהחלפה: תוכן איכותי בצורת מאמר אורח, בתמורה לקישור לאתרכם מהמאמר עצמו.
  3. קשרים וחברים –מכירים גורו בתחום? מישהו מקושר מאוד? ובכן, אם אתם מיודדים איתו, אין בושה בלבקש עזרה. היעזרו בקשרים וחברים, זו דרך מצוינת להוציא קישורים איכותיים.
  4. מקומונים ואתרי חדשות – הפעם לא מדובר בהלוואת מאמר, כי בינינו, מי אנחנו בכלל לעומתם? הפעם מדובר ברכישה. משלמים סכום כסף בעבור הצגת המאמר ככתבה בידיעון, מקומון, או אתר חדשות מפורסם, כמו: ערוץ 7, ישראל היום, כלכליסט, ושמות גדולים אחרים. יותר מהכל, הקישורים הללו מעלים את אמינות המותג.

ונעבור לקישורי הזבל – שם נוסף לקישורים הללו הוא קישורי ספאם. יש כמה תתי-סוגים גם להם:

  • נתחיל מבלוגים. לא מעט מהם מאפשרים להוציא קישור, רק בעבור יצירת בלוג. שילוב של מונחים כמו “פתיחת בלוג”, “יצירת עמוד בלוג” וכו' רק יכולים לעזור.
  • עוד מקור לקישורי ספאם הוא אתרי שאלות ותשובות. אין כאן משהו חדש, שואלים שאלה ומכניסים קישורים. מומלץ להשתמש בשאלות טבעיות / לספק תשובות טבעיות. על הדרך, “נשחיל” קישור ומילות מפתח.
  • המקור השלישי הוא אתרים מבנייה חינמית. למעשה, מדובר בפלטפורמות חינמיות המאפשרות לבנות אתר ללא מאמץ, פלטפורמות כמו: WordPress, 022, יויו ואחרות. משם, אנחנו מאמינים שאתם יודעים איך להמשיך.
  • פורומים, לא חסרים כאלו. אם אתם יכולים למצוא פורומים בתחום ספציפי, אשר מקושר אליכם, מה טוב. כמו כן, קיימים פורומים כלליים כמו: FXP, וואלה וכו'. אפשר להוציא משם מכל מקום קישורי ספאם.
  • אתרי מאמרים. חפשו בגוגל: "אתרי מאמרים", בתוצאות יהיו לא מעט אתרים שמאפשרים זאת. היזהרו מחוות שרתים עצומות, אשר עלולות לפגוע בכם ולא להפך. באופן כללי, רצוי להימנע משיטה זו, אך חשוב להכיר אותה.
  • המקור השישי והמוכר הוא אינדקסים. קיימים אינספור אינדקסים כלליים ואינדקסים בתחומים פרטניים. עליכם פשוט להירשם, למלא פרטים, להכניס מאמר (בחלקם) וזהו. אחד האינדקסים הגדולים כיום הוא אינדקס “איזי”. לכו להירשם אליו 😊
  • מקור נוסף ולא רע הוא דפי נחיתה. גם פה, יש שפע של דפים כאלו: Kala, MyPages וכו'. היינו רוצים להכיר לכם תכסיס מוכר בתחום: הירשמו לשירותי מייל מקוונים, רשימות תפוצה ונצלו את דפי הנחיתה שלהם. איך? פשוט: “זרקו” קישור לאתר שלכם. לרוב, הדפי נחיתה נמצאים על הדף הראשי, וכך גם מעבירים אמינות. הרבה לא נוהגים לבדוק זאת, והמאמר שלכם עשוי להישאר שם כמה שנים טובות. דוגמה לכך היא אתר ViPlus, בו עד היום המאמר שלנו נשאר, וחלפו כ־3 שנים מאז (!).
  • המקור השמיני והאחרון הוא רשתות חברתיות ושיתוף וידאו. נוכל לנצל אתרי וידאו ורשתות חברתיות לטובתנו, על ידי הוצאת קישורים לאתר שלנו. נכון, חלק מן האתרים חוסמים זאת, אין מה לעשות – צריך לחפש. יש לא מעט דוגמאות לאתרים אפשריים: טוויטר, אינסטגרם, פינטרסט, יוטיוב, פליקס, ועוד.

חוזרים לבסיס – התוכן, שיישאר גם ב־2020

הרשו לנו לחזות את העתיד: גם בסוף שנת 2020, התוכן לא יזוז ממקומו. גוגל לא עומדת לוותר על הדרישות לתוכן איכותי, ואנו חוששים שהעסק אף יחמיר. האלגוריתם של גוגל צפוי להשתפר, ולזהות תכנים בעלי ערך בצורה מתוחכמת בהרבה מהיום: תשומת לב לריווח, תמונות, שילוב וידאו ועוד. בשורה התחתונה: חיים קשים יותר למקדמי האתרים. אין לדעת מה גוגל תעשה, שכן ניתן לומר ששמה הפך למילה נרדפת ליצירתיות.

ויכול להיות שגוגל תשנה כיוון, ותעבור לתכנים תמציתיים שמתרכזים באיכות ולא בכמות. במקרה כזה, תהיה מהפכה של ממש בגישה של חברות ה־SEO, ומאמרי “זבל” כבר לא יספיקו. כמו כן, המחיר למאמרים שיקדמו באמת, בתרחיש כזה, יעלה פי כמה וכמה.

זוהי דעתנו לפחות! אנו בטוחים בכך שהתוכן יישאר כמדד החזק ביותר. (טוב, אולי חוץ ממדד הקישורים)

אפרופו 2020, להלן שני מדדי תוכן שיישארו חזקים גם בשנה הקרובה:

תוכן מקורי ואיכותי: הדגשים על מאמרים איכותיים יישארו וימשיכו לחיות גם בשנה החדשה, ללא צל של ספק.

צפיפות מילות מפתח: המדד המיושן הזה מזמן יצא מהספר, אך נציין אותו בכל זאת. כיום, על התכנים להיות זורמים וטבעיים, ולא עמוסים במילות מפתח מכאן ועד להודעה חדשה. מילות מפתח וקישורים כבר לא באים לפני הכל, וטוב שכך.

התעדכנו בהנחיות של גוגל לבעלי אתרים

פעם בחצי שנה, קחו “חופשה” קצרה. במהלכה, עברו ביסודיות על כלל תפריטי ההנחיות של גוגל, והתעדכנו לפיהם. דברים תמיד משתנים בזירות השונות, ועלינו לעקוב אחרי השינויים על מנת “להישאר במשחק” (כמקדמי ובעלי אתרים).

אופציה נוספת, היא “ללכת” כל כמה זמן לבלוג הרשמי של גוגל, להיכנס למדור ה־"Search" ולהתעדכן בחדשות.

 

ולהלן כמה דרכים להתעמק בעולם ה־SEO למתקדמים:

בדקו גרף תנודות באלגוריתם

ירדתם במיקומים? כאשר זה קורה, מומלץ לראות האם האלגוריתם של גוגל השתנה. במידה וכן, הוא עלול להשפיע לטובה ולרעה. השינויים נראים כאן. מומלץ לבקר בדף פעם בכמה חודשים, גם אם לא ירדנו במיקומים.

התייעצו בקבוצות מומחי SEO בפייסבוק

התחלתם את תהליך הקידום, ונתקלתם בבעיה? העלו את השאלה לאחת מקבוצות המומחים בקידום האורגני בפייסבוק. פרטו כמה שיותר, והתשובות לרוב יהיו איכותיות ומועילות. אחת הקבוצות הטובות והמוכרות נקראת: “הפרלמנט”.

קראו מאמרים בעברית ובאנגלית בתחום ה־SEO

גם כאשר אינכם תקועים, מומלץ לקרוא מאמרים מקצועיים באנגלית או בעברית בתחום – מעין העשרה, קייס סטדי. כולם יכולים ללמוד דברים חדשים, גם המקצוענים. תמיד יש חידושים. מעבר לכך, תמיד נחמד לקרוא את מה שיש למומחי ה־SEO לומר.

לכו לקורסים חדשים – שימו דגש על למידה

פעם או כמה פעמים בשנה, רצוי לרכוש כרטיס לאחת או יותר מהרצאות ה־SEO הישראליות. במידה וזה אפשרי, נסיעה לחו”ל להרחבת האופקים תהיה מבורכת. הלכתם על קורס? בחנו אותו היטב (כך שאינו קורס למתחילים למעשה – רובם גם לא מעשיים). נוכל להמליץ על קניית כרטיס להרצאות השנתיות של Next Case. בהרצאות הללו, לרוב, מוצגים מקרי Case Studies פרקטיים – בהחלט “שווה את הזמן שלכם”.

לסיכום

זהו היה מדריך מפורט לקידום אתרים נכון. השתדלנו להיצמד, ככל הניתן, לתהליך המקצועי בחברות ה־SEO השונות. אין ספק כי יישום עצותינו יוביל לתוצאות נהדרות והתקדמות. מחקרים, תוכן איכותי, אופטימיזציה, קישורים – כל אלו קריטריונים נחוצים, ובלעדיהם הקידום ייכשל נחרצות.

עשינו את שלנו, ועכשיו תורכם. בהצלחה.

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!