Stand with Israel

מה משפיע על דירוגים בגוגל (ומה כבר לא) על פי גוגל עצמה…

 

במהלך השנים גוגל חשפה לא מעט מערכות דירוג (או אלגוריתמים משניים אם תרצו) שמשפיעים על הדירוגים של אתרי אינטרנט. במרוצת הזמן חלק מהן התעדכנו וחלק מהן הפכו ללא רלוונטיות.

בצעד לא שגרתי, גוגל הציגה בסוף 2022 מידע עדכני על חלק גדול ממערכות הדירוג שלה. גם אם אתם עוקבים אחרי כל ההכרזות של החברה, ייתכן ויש כאן כמה דברים שיפתיעו אתכם.

סיכמנו את המידע החשוב ביותר בתוספת פרשנות שלנו.

עדכונים לעומת מערכות

אחד השינויים החשובים ביותר לא קשור לשום פקטור בדירוגים, אלא לטרמינולוגיה של גוגל: בעבר גוגל התייחסה הן להצגה של מערכות חדשות לדירוג אתרים והן לעדכונים של מערכות קיימות פשוט כ"עדכונים" (Updates). 

הטרמינולוגיה הזו יצרה לעיתים בלבול, ולכן מעכשיו גוגל תפריד בין השניים, כך שיהיה קל יותר לדעת מתי התבצע עדכון למערכת קיימת ומתי התווספה מערכת חדשה לכלל המערכות שאחראיות על דירוגי אתרים בגוגל.

מערכות שעדיין נמצאות בשימוש

BERT

BERT הן ראשי תיבות של Bidirectional Encoder Representations from Transformers. מדובר על מערכת שעוזרת לגוגל להבין צירופים שונים של מילים ולהפריד למשל בין כפל משמעות של ביטויים שונים.

ניקח דוגמה פשוטה שנתנה גוגל בעצמה: "2019 brazil traveler to usa need a visa" – במקרה הזה BERT עוזר לגוגל להבין את המילה to. בלי ברט גוגל החזיר תוצאה שמדברת על תיירים אמריקאים שרוצים לטוס לברזיל, ההפך מהכוונה של המחפש. לאחר שילוב BERT במערכת הדירוג, גוגל מחזיר תוצאה רלוונטית מאתר שגרירות ארה"ב.

גוגל

חשוב לציין שמ-2019 BERT פעיל גם בעברית. אנחנו לא יודעים באיזה אחוז של שאילתות (גוגל טוענת שבאנגלית מדובר על קרוב ל-100%…), אבל כנראה שיש לו השפעה מסוימת.

כמו כן, בנוסף ל-BERT קיימת גם מערכת דומה בשם Neural matching שלמעשה הוטמעה כבר קודם. מערכת זו יכולה להבין את הקשר בין מושגים (קונספטים) שונים בשאילתה ולכן להבין את המשמעות המלאה של השאילתה ולא רק מילות מפתח בודדות.

למרבה הצער גוגל לא חושפת יותר מדי מידע על המערכת הזו, כך שבניגוד ל-BERT למשל, אנחנו לא יודעים על איזה אחוז מהשאילתות היא משפיעה.

מערכת שלישית היא RankBrain והיא למעשה הוותיקה מבין השלוש. בדומה ל- BERT, היא נועדה לזהות קשר בין מילים ומושגים שונים, במיוחד במקרים שבהם יש תוכן רלוונטי, אך לא כזה שבהכרח כולל את כל המילים שהוקלדו בחיפוש.

מה זה אומר בפועל? לא תמיד כדאי להיצמד ספציפית למילות מפתח ולפעמיים אפשר "לשבור" את התבנית עם מונחים מקבילים בעלי משמעות דומה.

מערכת לזיהוי משפטים וחלקים בודדים בטקסט (Passages)

בנוסף למערכות כמו BERT שנועדו להבין טוב יותר את המשמעות של השאילתה, לגוגל יש גם מערכת חכמה נפרדת שמסוגלת להבין באופן טוב יותר משפטים בודדים או פסקאות ונושאים משניים שמופיעים בטקסט. המערכת נכנסת לפעולה במיוחד במקרים שבהן המשתמש הקליד שאילתות מורכבות.

נכון להיום המערכת פועלת בכל השפות ולפי דברי גוגל עצמה משפיעה פחות או יותר על 7% מכלל החיפושים.

גוגל נותנת כדוגמה גולש ששואל איך אפשר לזהות אם החלונות בביתו מסננים קרינת אולטרה סגולה (UV).

לפני השימוש במערכת גוגל היה מחזיר עמוד כללי שמדבר על חדירת קרינת UV דרך חלונות. אחרי התחלת השימוש במערכת, גוגל מחזיר דף שמסביר בדיוק בודקים את זה, למרות שבכותרת הדף לא מאוזכרים חלונות באופן ספציפי.

גוגל

מה זה אומר בפועל? אתרים רבים עדיין משתמשים באסטרטגיה של כתיבת כותרות ספציפיות לכל שאלה ושאלה כדי "להאכיל את גוגל בכפית". לאור היכולות החדשות של גוגל כגון אלו, לא בטוח שזו אסטרטגיה כל כך חכמה.אם מגזימים בשימוש בה, היא יכולה להוביל לתוצאה ההפוכה ולהדליק את האלגוריתם סיגנלים שקשורים לספאם.

מערכת לזמן חירום (Crisis information systems)

זוהי מערכת קצת פחות ידועה של גוגל שפועלת במצבי חירום ובתגובה לשאילתות שעוסקות במשברים נפשיים, תקיפות מיניות ועוד. בנוסף לכך המערכת פועלת כאשר מתרחשים אסונות במקומות ספציפיים בעולם כמו למשל רעידות אדמה (שהפכו לצערנו לרלוונטיות גם בישראל).

שני חלקי המערכת יכולים להציג מספרי חירום או מידע עדכני מהרשויות.

מערכת למניעת הצגה של תוכן כפול והעדפה של תוכן מקורי

בוודאי שמתם לב שלעיתים כאשר יש מספר מוגבל של תוצאות בתגובה לחיפוש שלכם או שהגעתם לעמוד התוצאות האחרון, גוגל מוסיף הערה אחרי התוצאה האחרונה שמודיעה לכם שיש תוצאות דומות מאוד שהושמטו ואתם יכולים לבחור בכל זאת לראות אותן אם תרצו.

הדבר נכון גם לגבי פיסות מידע מאתרים שמוצגות עוד לפני הכניסה לאתר עצמו (Featured Snippets).

מה זה אומר בפועל? מבחינת SEO, המשמעות היא ששכפול תוכן מאתרים אחרים כדי לנסות להתברג מעליהם בדרך כלל לא יעבוד, על אחת כמה וכמה אם מדובר בחיפושים שאין עבורם הרבה תוצאות רלוונטיות.

גוגל

מערכת למניעת ניצול לרעה של "שמות דומיינים מדויקים"

הכוונה היא לדומיינים שכוללים אך ורק את מילת המפתח הרלוונטית בדיוק כפי שמקדם האתרים או בעל האתר רוצה שימצאו אותה בחיפוש. למעשה אנחנו יודעים כבר לא מעט זמן שחברת גוגל לא אוהבת את הדברים האלו. למרות זאת, עדיין רואים דומיינים בעברית בסגנון "דרכון-אירופאי".

שימו לב: זה לא אומר שהאתרים האלו לא יכולים להתברג במקומות גבוהים, אלא שאתר לא יתברג במקום גבוה רק בגלל שהוא נמצא תחת שם הדומיין הזה.

מערכת לתיעדוף תוכן עדכני ("טרי") ומערכת לחדשות מקומיות

מדובר בשתי מערכות שנועדו להציף כלפי מעלה מידע עדכני על מה שהמשתמש מחפש. לדוגמה, אם אתם מחפשים שם של סרט שרק יצא, גוגל יחזיר ביקורות על הסרט ולא מאמרים ישנים על תהליך הפקת הסרט (אלא אם כן תחפשו זאת באופן ספציפי כמובן…).

המערכת הזו מתעדפת גם ידיעות חדשותיות מאתרי חדשות מקומיים או בינלאומיים, כך שאם אתם מפרסמים תוכן כזה, כדאי לכם להירשם ל-Google News דרך ה-Publisher Center.

מה זה אומר בפועל? אם אתם כותבים על נושא מסוים, תמיד כדאי להסתמך על המקורות הכי עדכניים. חשוב לא פחות לעדכן תכנים קיימים, כולל את תאריך העדכון. (בוורדפרס למשל אפשר פשוט לשנות את תאריך הפרסום של הפוסט).

מערכת תיעדוף לתוכן שימושי (Helpful Content System), תוכן מקורי ותוכן אמין

המערכת להעדפה "תוכן שימושי" היא מערכת חדשה יחסית שהוצגה ב-2022 ותפקידה לסנן תוכן שנוצר בעיקר עבור דירוגים בגוגל ובמיוחד תוכן שאין לו ערך אמיתי לגולש או לא מחדש שום דבר לעומת מה שכתוב במקומות אחרים.

גוגל מדגישה שלא מדובר על ענישה ידנית, אלא על אלגוריתם שמבוסס על מודל למידת שפה ויכול לפעול ללא קשר לשפה בה כתוב האתר. גם אם האתר עבר שיפורים ונמחקו או שופרו תכנים קיימים, ייתכן שיעברו אפילו כמה חודשים עד שיופיע שיפור בדירוגים.

בנוסף לכך קיימת מערכת דומה לזיהוי תוכן מקורי בהקשר של ידיעות חדשותיות. לדברי גוגל, אתרים שרק מצטטים אתרים אחרים עם מוניטין גבוה בעיני גוגל לא יזכו לדירוגים גבוהים.

עוד מערכת היא מערכת לזיהוי תוכן אמין (Reliable), כאשר גוגל רומזת שמדובר בעיקר על אתרי חדשות. במקרה ומדובר בנושאים רגישים וחדשים יחסית, גוגל עשויה להתריע על כך שלא קיים כרגע מידע אמין מספיק וכדאי לבדוק את עמוד התוצאות מאוחר יותר. למעשה זו מערכת שנועדה בין היתר להילחם ב-"פייק ניוז".

מה זה אומר בפועל? נסו להימנע כמה שיותר מהדבקת תכנים דומים או "מאמרי SEO" דומים מאוד, לפחות באותו האתר. אם אתם מעתיקים או אפילו מתרגמים ידיעה חדשותית מאתר אחר, כדאי שתוסיפו איזו פרשנות או דעה אישית.

מלבד זאת, אם אתם רוצים לפרסם ידיעה באתר שלכם ובמקביל גם בכמה אתרים אחרים, מוטב לסמן את המקור באמצעות תג קנוניקל שיופיע בכל האתרים ויפנה לאתר המקורי, כאשר גם האתר המקורי מפנה לעצמו.

ניתוח קישורים ו-Page Rank

PageRank היא המערכת המקורית של גוגל שנועדה לזהות את הקשר בין אתרים באינטרנט דרך הקישורים ביניהם. חשוב לנו להדגיש שלמרות שגוגל מתייחסת אל ה-PageRank בשמו המקורי, מערכות ניתוח הקישורים של גוגל כיום הרבה יותר משוכללות ומתבססות גם על פרמטרים בתוך העמודים המקשרים או המקושרים.

תוכן בעייתי מבחינה חוקית ותוכן רגיש אחר

גוגל עשויה להסיר תוכן המוגן בזכויות יוצרים או תוכן החושף מידע אישי על אדם מסוים בתגובה לבקשה של בעלי זכויות היוצרים או אדם שאינו מעוניין שהמידע הרגיש יופיע בתוצאות (במדינות האיחוד האירופאי גוגל מחויבת לכך על פי חוק במסגרת "הזכות להישכח", בישראל לא ממש).

כאשר מתקבלות התראות חוזרות ונשנות על אתר מסוים, האלגוריתם של גוגל עשוי לזהות תבניות חוזרות בעצמו גם אם הן לא דווחו באופן ידני ולהסיר את התוכן הבעייתי או להוריד אותו בדירוגים באופן משמעותי.

מה זה אומר בפועל? קידום של תוכן בעייתי עשוי לעבוד בזמן הקצר ולמשוך תנועה, אבל בטווח הארוך פשוט לא שווה את המאמץ.

עם זאת יש תכנים יוצאים מן הכלל כמו למשל פרסום של פסקי דין המותר על פי חוק גם אם האדם שמאוזכר בפסקי הדין האלו לא מרוצה מכך ששמו מופיע בהקשר הזה. (בישראל כאמור גוגל לא ממש חייבת להקפיד על "הזכות להישכח").

מערכת "חווית עמודים" (Page Experience)

מערכת זו מתייחסת בעיקר ל"חווית המשתמש" שמורכבת מרוב האספקטים הטכניים של אתרי אינטרנט: עד כמה הם מהירים, האם הם נראים היטב על סמארטפונים (Mobile) והאם הם כוללים תעודת אבטחה. כאשר מדובר על תצוגה במובייל, המערכת בודקת גם שאין מודעות אגרסיביות מדי כמו כאלו שמופיעות ברגע שהאתר עולה ומסתירות את התוכן. (intrusive interstitials).

עם זאת חשוב להדגיש שאתרים רלוונטיים לשאילתה של המשתמש לא חייבים בהכרח לעמוד בכל הדרישות הללו בהצטיינות יתרה, והמערכת פועלת בעיקר במקרים בהם קיימים שני אתרים בעלי רלוונטיות דומה לשאילתה של המשתמש.

מה זה אומר בפועל? בזירות תחרותיות מאוד לא רק התוכן והקישורים חשובים, אלא גם הביצועים של האתר. אומנם ישנן מערכות ניהול תוכן איטיות יותר מאחרות, אבל כמעט תמיד יש מה לשפר.

מערכת להצגת אתרים מגוונים

מדובר במערכת די וותיקה ומוכרת שלמעשה מונעת מאתרים "להשתלט" על כל תוצאות החיפוש ומגבילה כל אתר בדר"כ לשתי תוצאות חיפוש בלבד. עם זאת ישנם מקרים יוצאי דופן, למשל, כאשר גולש מחפש תוצאות מאתר ספציפי או כאשר אין אתרים רלוונטיים אחרים.

מה זה אומר בפועל? כפי שרמזנו כמה פעמיים, אין טעם ליצור המון עמודים דומים באתר גם אם מילות המפתח מעט שונות מכיוון שגוגל תמיד יציג רק שתי תוצאות.

מערכות כלליות לסינון ספאם

לגוגל יש מערכות נוספות לזיהוי ספאם מהסיבה הפשוטה שהספאם כנראה לא הולך להיעלם בזמן הקרוב… רק ב-2020 גוגל זיהתה כ-40 מיליארד עמודי ספאם חדשים כל יום.

מה זה אומר בפועל? אין ממש מה להוסיף כאן חוץ מהעובדה הפשוטה ששימוש בכל מיני שיטות ספאם כמו העתקת תכנים אוטומטית מאתרים אחרים או דחיסת מילות מפתח ואפילו תרגום אוטומטי לא עובדות, לפחות לא בטווח הארוך (לצערם של "המקדמים הלבנים" תכנים כאלו עדיין מצליחים להתברג למקומות ראליים מדי פעם).

מערכות שכבר לא נמצאות בשימוש או אוחדו עם מערכות אחרות

על פי גוגל, המערכות שכאן אומנם יצאו משימוש כמערכות בפני עצמן, אך חלקן עדיין משמשות כחלק ממערכות אחרות

Hummingbird (יונק הדבש)

גוגל לא מפרטת יותר מדי על המערכת הזו, אבל עד כמה שידוע לנו, זו מערכת שנועדה לשפר ולחדד את התוצאות המקומיות.

מערכת לדירוג תוצאות במובייל

מדובר למעשה על שתי מערכות: אחת בודקת את ההתאמה למובייל מבחינת ממשק המשתמש והשנייה את המהירות בה הדפים עולים במובייל. שתי המערכות האלו הוחלפו על ידי "מערכת חווית העמודים" שבודקת גם את חווית המשתמש במחשב (Desktop) ולא רק במובייל.

מערכת לזיהוי אתרים בטוחים

המערכת נועדה לתת עדיפות קלה לאתרים מאובטחים עם תעודת אבטחה שמצפינים את המידע שעובר ביניהם לבין המחשב של המשתמש. היום מרבית האתרים ברשת שעדיין מתעדכנים בכל מקרה עושים שימוש בתעודה שכזו, ולכן גם המערכת הזו הוטמעה אל תוך "מערכת חווית העמודים"

פנדה

אחת מהמערכות הידועות של גוגל לתיעדוף של תוכן באיכות גבוהה. במקור עבדה ב"פעימות", אך כיום הפכה לחלק מליבת הדירוג של גוגל ועובדת (כנראה) באופן רציף.

פינגווין

מערכת לזיהוי קישורי ספאם. גם היא הפכה לחלק מליבת הדירוג של גוגל.

לסיכום

גם אם אין כאן ממש חדשות מרעישות, תמיד טוב לעשות סדר ולהסיר מהפרק מידע לא רלוונטי ולחדד את המידע הרלוונטי שיעזור לנו בעבודת ה-SEO  שאנחנו עושים באופן יום יומי. 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!