Stand with Israel

כל מה שאתם צריכים לדעת על גוגל אנליטיקס 4 (עד כה)

 

גוגל אנליטיקס 4 הושקה בחודש אוקטובר 2020 ומי שעוקב אחרי חשבון ה-Analytics שלו דרך החשבון (ולא מערכת ניהול תוכן שמחוברת אליו) בוודאי ראה לפחות התראה אחת שממליצה לו לנסות את הגרסה החדשה.

סביר להניח שרבים מכם התעלמו מההודעה הזו ובצדק: בפועל גוגל לא סיפקה מספיק סיבות למה באמת כדאי לעבור אל GA4. רובינו למעשה עדיין משתמשים ב-Universal Analytics (UA בקיצור), שהיא טכנית בכלל גרסה 2  (מבחינת קוד המעקב).

בכל אופן, למרות ש-GA4 לא לגמרי יצאה משלב הבטא, כדאי לפחות להכיר אותה, גם אם אתם לא מתכוונים להשתמש בה בזמן הקרוב. זאת מכיוון שהיא כנראה הולכת להיות זו שגוגל תשים עליה פוקוס מבחינת שדרוג ופיתוח קדימה בשנים הקרובות.

אירועים לפני הכול

למרות השינויים הרבים ש-UA עברה במהלך השנים, הפוקוס שלה היה ונשאר המשתמשים השונים והביקורים שלהם (סשנים) והאירועים היו חלק משני, אותם היה אפשר להגדיר באופן אופציונלי.

ב-GA4 כל דבר הוא אירוע, כולל כניסה של משתמשים לאתר, וזו נקודת מבט קצת שונה שצריך להתרגל אליה. לא רק שהמערכת מגיעה עם הרבה יותר סוגי אירועים כברירת מחדל כמו למשל גלילה של העמוד או צפייה בווידאו, אלא שלכל אירוע יכולים להיות עד 25 פרמטרים שונים.

לדוגמה, אם ניקח את האירוע של "ביקור ראשון" (First Visit), נוכל לראות בתוכו מספר פרמטרים שונים:

  • שם העמוד בו ביקר המשתמש (Page_Title)
  • כתובת העמוד (Page_Location), מחליף את URL
  • המקור ממנו הגיע המשתמש בפעם הראשונה (page_referrer)

לעיתים נמצא את אותם הפרמטרים באירועים שונים.

גוגל אנליטיקס 4

למרות זאת, חשוב לציין שהדוחות הבסיסיים דומים לקודמים, למשל:

  • משתמשים בזמן אמת
  • צירוף משתמשים
  • מעורבות
  • דמוגרפיה
  • המרות
  • אירועים

ההבדל המרכזי נעוץ בפריסה שהיא מעט אחרת ויותר מרווחת. למעשה, ברוב הדוחות הבסיסיים אין כמעט התייחסות לאירועים, למרות שהם נמצאים מאחורי הקלעים.

לדוגמה, כך נראה דוח צירוף המשתמשים:

גוגל אנליטיקס 4

מסך האירועים הוא זה שעבר את השינוי הגדול ביותר והוא כולל טבלה גדולה של כל האירועים, אליהם אפשר להיכנס.

שינויים נוספים

מלבד נקודת המבט החדשה הזו, יש עוד מספר שינויים שכדאי להכיר:

1.במקום התצוגות השונות ההיררכיה מגיעה רק עד רמת הנכס (האתר). בתוך הנכס אפשר להוסיף מספר מקורות נתונים הנקראים "זרמים" (Data Stream). את הזרמים מגדירים בין היתר בזמן הוספת קוד המעקב והגדרת האירועים הבסיסיים.

2.התנהגות הגולשים מופיעה כרגע בתוך דוח מעורבות (User Engagement). יחד עם זאת, הדו"ח עדיין לא מציג את כל הנתונים שאנחנו רגילים אליהם.

למשל, כדי לראות את מספר הדפים הממוצע לגולש, יש להיכנס לאירוע Page_Views ואז את מספר האירועים הממוצע לכל משתמש. (מספר האירועים הכללי למשתמש יכול לכלול גם כמה אירועים באותו הדף הודות ליכולת המעקב המשופרת).

גוגל אנליטיקס 4 צפיות

3.כרגע זה עדיין לא כל כך בולט, אבל GA4  כולל בתוכו מנגנון של בינה מלאכותית שיכול להשלים פערים שנוצרים עקב הגדרות פרטיות שונות. לדוגמה, דפדפנים שמונעים שליחת נתונים מסוימים לאתרי צד שלישי (Google Analytics יושבת בשרתים של גוגל ולכן נחשבת לכזו).

בזכות ה-AI הזו ניתן גם לראות תחזיות או תובנות שמתריעות על מצבים עתידיים. למשל, ירידה בביקוש למוצר מסוים עבור מי שחיבר את המערכת לנתוני המוניטיזציה של החנות שלו

יכולות אחרות כוללות הסרת משתמשים מרשימות מסוימות לאחר שביצעו פעולה בערוץ אחר.

לאן נעלמו הממדים?

אם בניתם דוחות מותאמים אישית ב-UA, סביר מאוד להניח שעשיתם שימוש בממדים על מנת לראות כל מיני חתכים של גולשים.

ב-GA4 אין יותר אפשרות כזו, והאפשרות הכי קרובה היא לבצע השוואה. השוואה בודדת היא סינון פשוט וכמה השוואת מן הסתם תשווה בין מספר פרמטרים זהים.

לדוגמה, אם נרצה לראות כמה משתמשים הגיעו מארצות הברית לעומת אנגליה, נבצע השוואה בין שתי המדינות בתוך דוח הדמוגרפיה. את "כל המדינות" נמחק מכיוון שאז נקבל השוואה גם לאוכלוסייה הכללית.

כך נוכל לראות לא רק כמה משתמשים הגיעו מכל מדינה, אלא גם דוחות נוספים:

  • שפות מובילות בכל מדינה
  • משתמשים ב-30 הדקות האחרונות
  • ערים מובילות בכל מדינה

גוגל אנליטיקס 4 משתמשים

איך מטמיעים את GA4 בפועל?

אחרי שלמדנו קצת יותר אודות המערכת, הגיע הזמן להבין איך להטמיע אותה, וכאן הדברים מתחילים מעט להסתבך: הדרך הפשוטה ביותר היא להטמיע את המערכת דרך התג מנג'ר. הסיבה היא שהטמעת אירועים נוספים ובעקבות זאת גם ההמרות נעשית דרך הוספת קודים שונים. רובם כבר מוכנים בתוך ה-Tag Manager.

ישנה גם אפשרות להמיר חשבון קיים בלי לאבד את חשבון ה-UA, אבל היא לא תמיד זמינה. במידה וזהו המצב, תאלצו להתחיל מהתחלה ותוכלו לראות רק את הנתונים שהחלו להצטבר לאחר שתילת הקוד החדש. עם זאת, תמיד תוכלו להשאיר גם את הקוד הישן ולהשתמש במקביל ב-UA.

הסרטון הזה מסכם את כל מה שאתם צריכים לעשות כדי ליצור חשבון מאפס (בערך עד דקה 5). זאת בהנחה שכבר התקנתם את Google Tag Manager.

נעבור כאן על הצעדים העיקריים  (בסוגרים כתבנו את המונחים בעברית ב-GA4, אין כרגע גרסה בעברית של Tag Manager):

1.מתוך מסך הניהול (הקישור התחתון ביותר בפאנל הצדדי) יוצרים נכס GA4 חדש.

2.חוזרים למסך הניהול ומגדירים Data Stream (עדכוני נתונים) תחת הנכס.

3.בוחרים את זרם הנתונים הרלוונטי (אתר, אפליקציה וכו'), אפשר גם יותר מאחד…

4.מקלידים את שם האתר ושם ה-Stream. בחלק התחתון אפשר לראות את כל האירועים שהזרם הזה כולל כברירת מחדל.

5.לוחצים על הזרם שיצרנו. כאן ישנן הוראות כיצד להטמיע את התג. במקום תג המספר שבו השתמשנו ב-UA, כאן עושים שימוש ב-Mesaurement-ID ("מזהה מדידה").

5.מעתיקים את המספר הנ"ל ונכנסים ל-Google Tag Manager.

6.יוצרים תג חדש של Google Analytics 4 Configuration (כרגע נתעלם מהאפשרויות האחרות שקשורות ל-GA4)

7.מדביקים את ה-Measurement-ID.

8.תחת Triggering בוחרים ב-All Pages מכיוון שאנחנו רוצים לעקוב אחרי כל הדפים באתר.

9.נותנים שם לתג ושומרים אותו.

10.עדיין בתוך Tag Manager לוחצים על Preview.

11.מקלידים כתובת של עמוד כלשהו באתר ומפעילים את הבדיקה.

יצירת המרות ומעקב אחרי אירועים נוספים

ב-GA4 כל המרה היא למעשה אירוע נוסף. ניתן ליצור אירועים נוספים דרך הוספת תג נוסף ישירות ב-Tag Manager, אבל אפשר גם להגדיר אותם ישירות בתוך GA4 דרך מסך האירועים (תפריט אירועים ותת תפריט אירועים גם כן).

נלחץ על יצירת אירוע ונבחר אחרי מה בדיוק אנחנו רוצים לעקוב. למשל, אם הוספנו עמוד תודה, ניצור אירוע בשם lead  (או כל שם אחר). בתוכו יש לנו פרמטרים מוכנים. הפרמטר שאנחנו מחפשים הוא page_location (כתובת העמוד). הכתובת של העמוד חייבת לכלול את שם הדף ואולי גם כמה פרמטרים נוספים (mypage.php?source=something), לכן נבחר "מכיל" ולא "זהה ל-".

כדי להפוך את האירוע להמרה, מפעילים את Mark as Conversion דרך המתג ליד השם שלו במסך האירועים.

הסרטון הבא מציג כיצד להוסיף אירוע בדרך הזו ובדרך המורכבת יותר דרך תג מנג'ר

לסיכום

GA4 מהווה את אחד השינויים הדרסטיים ביותר שגוגל ביצעה במערכת המדידה שלה, ומכיוון שלחברה יש שליטה בלתי מעורערת בשוק הזה, סביר להניח שמתישהו כולנו נצטרך להשתמש בה אם נרצה ואם לא.

מסיבה זו, גם אם אתם לא מתכוונים לעשות זאת כרגע, זה לא רעיון רע בכלל להתקין אותה כבר עכשיו. הדבר יאפשר לכם מעבר חלק יותר בעתיד מכיוון שכבר יהיו לכם נתונים לעבוד איתם ולא תצטרכו לבהות בדוחות ריקים.

בהצלחה!

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!