פרסום מותאם אישית: איך ליצור מסרים אישיים שמדברים ישירות ללקוחות שלך
ה-SEO הקלאסי הוא לא מסובך מדי ומתעסק בעיקר עם קישורים ותוכן. לעומת זאת, כמעט כל מקדם אתרים שעבד עם אתר מודרני יגיד לכם שיש עוד הרבה מאוד דברים שחשוב לדעת.
חלק מהם עוסקים בכל מיני הכרזות של גוגל (שיכולות גם להיות סותרות) וחלק מהם ב-SEO טכני, שנוגע בדרך כלל לאלמנטים של SEO שנמצאים בקוד של האתר או מושפעים ממנו.
אז הנה 10 תשובות לשאלות שאולי לא ידעתם שאתם צריכים לשאול את עצמכם.
1.האם אפשר להשתמש בתג קנוניקל גם למניעת שכפול תוכן בין אתרים שונים?
רקע:
בעיקרון תג קנוניקל מיועד למקרים בהם יש לנו עמודים דומים מאוד בתוך האתר ואנחנו רוצים שגוגל יתייחס רק לעיקרי שבהם.
דוגמה קלאסית היא קטגוריה בחנות: אין הרבה מאוד הבדלים בין העמוד הראשון לבין העמוד השני של "ארונות למטבח" ולכן נרצה להתרכז בקידום של העמוד הראשון. אם לא היינו משתמשים בתג קנוניקל, העמוד השני והלאה היו יכולים להפריע לנו מכיוון שהם דומים לעמוד הראשון (במיוחד אם אנחנו משתמשים באותו הטקסט בפסקת פתיחה וכו').
אחרי ההוספה של התג בעמודים המשניים שמצביע על העמוד המקורי כגרסה הקנונית, אנחנו יכולים לקדם רק את העמוד הראשון בלי לחשוש יותר מדי.
נשאלת השאלה אם אפשר להשתמש בתג הזה גם למניעת שכפול בין דומיינים שונים?! מקרה קלאסי הוא פרסום של ידיעה באתר שלנו ובאתר אחר במקביל, כשאנחנו לא רוצים שהאתר השני יופיע במקום זה שלנו.
התשובה:
כן, זה בהחלט אפשרי ואפילו מומלץ. במקור גוגל לא תמכה בכך (ואולי מכאן נובע הבלבול), אבל למעשה היא תומכת באפשרות הזו כבר מ-2011, כמו שאפשר לראות בסרטון:
יחד עם זאת, יש להשתמש בתג רק כאשר התוכן של העמודים באמת מאוד דומה: לא רק מבחינת הטקסט, אלא גם מבחינת קישורים, כותרות וכו'. הממשק והפריסה הכללית של האתרים כמובן לא חייבים להיות זהים.
בנוסף, אם אתם צריכים להפנות אתר אחד לאתר אחר באופן קבוע, מוטב לעשות זאת עם הפניית 301 ולא עם תג קנוניקל…
2.מה זה Soft 404?
רקע:
דו"ח ה-"כיסוי" ב-Search Console מראה לנו את כל הדפים שגוגל מצא דרך הזחלן שלו ומתוכם את אלו שהוא הוסיף לאינדקס. אם דף מסוים לא נוסף לאינדקס למרות שגוגל ראה אותו, נוכל לדעת למה.
אחת השגיאות שנוכל לראות היא “soft 404”, אבל למה בדיוק הכוונה?
תשובה:
באופן טכני, דף שלא נמצא חייב להחזיר לדפדפן קוד 404, וכך גם גוגל יודע שמדובר בעמוד שהוא לא צריך להוסיף לאינדקס או שהוא צריך להסיר אותו (לרוב הוא סורק אותו כמה פעמיים ורק לאחר מכן מסיר אותו).
אבל במקרים מסוימים דף יכול להחזיר קוד תקין (לדוגמה 200), אבל בפועל להיות ריק מתוכן. זה יכול לקרות למשל בגלל שמישהו יצר דף ריק כדי לבדוק משהו, אבל שכח למחוק אותו, או בגלל כל מיני בעיות במערכת ניהול התוכן (תגית שאין לה שום פוסט מקושר).
במקרה ואתם רואים דף עם ההערה הזו, בדקו קודם כל מה הוא מציג. אם הוא באמת ריק ואין לכם צורך בו, מחקו אותו כך שיחזיר קוד 404 תקין.
אם הוא נראה תקין, יכול להיות שגוגל פשוט לא רואה אותו כמו שצריך. ניתן לבדוק זאת באמצעות תיבת החיפוש העליונה בתוך ה-Search Console.
אפשרות שלישית היא לבצע הפניה מסוג 301 לעמוד דומה או לדף הבית (פחות מומלץ). לדוגמה, במקרה ויש לדף זה קישורים נכנסים שאתם לא רוצים לאבד את האפקט שלהם.
3.מה ההבדל בין 404 לבין 410?
רקע:
באותו הנושא: לפעמיים אתם עשויים לראות שגיאה מסוג 410. במה היא שונה משגיאה 404?
תשובה:
מבחינת המשמעות הפשוטה, אם 404 אומר "לא נמצא", אז 410 אומר "נעלם". למרות שמבחינת הגולש מדובר למעשה באותו הדבר, 410 נועד לסמן לאנשים שעורכים את האתר שעמוד מסוים נמחק בכוונה תחילה ועליהם להסיר את כל הקישורים אליו.
מבחינת גוגל, אין כיום הבדל ביניהם, למעט העובדה שהאלגוריתם שלו עשוי להסיר עמודים עם קוד שגיאה 410 מעט מהר יותר. מבחינה לוגית יש בכך היגיון מהסיבה הפשוטה שעמוד 404 הוא עמוד שאולי נמחק בטעות ויעלה מחדש.
5.מפת אתר – עד כמה היא באמת קריטית ומה הקשר לתקציב הזחילה?
רקע:
מפת אתר נועדה כדי לסמן לגוגל כיצד בנוי האתר והיא כוללת רשימה של כל העמודים שנמצאים בו. מנגד, גוגל יכול גם לזהות את העמודים האלו בעזרת מבנה הקישורים הפנימיים באתר, כך שלמעשה הוא לא באמת חייב את מפת האתר.
אם זהו המצב, מדוע ההמלצה הגורפת היא עדיין להשתמש במפת אתר?
תשובה:
לכל אתר יש "תקציב זחילה". כלומר, תקציב מסוים שגוגל מקדישה לו מבחינת הסריקה. אתר עם תקציב זחילה נמוך הוא אתר שגוגל יסרוק רק מדי כמה ימים. מכיוון שגוגל לא סורק בדרך כלל את כל האתר, תקציב זחילה נמוך בשילוב עם אתר שיש בו המון עמודים יכול להיות בעייתי. הדבר נכון במיוחד לאתרים חדשים שגוגל עוד לא ממש מכיר.
תקציב זחילה בדרך כלל מושפע בעצמו מקצב העדכון של האתר.
מהבחינה הזו, מפת אתר שיש בה גם עדיפות זחילה ותאריך שינוי אחרון לכל דף ודף יכולה לפתור מצבים שבהם האתר עצמו אומנם לא מאוד דינאמי, אבל יש בו עמודים שמתעדכנים בקצב גבוה יותר.
בכל מקרה, מכיוון שמפת האתר בדרך כלל מתעדכנת אוטומטית, רצוי לבצע סריקה של האתר מדי פעם ולהעיף עמודים כפולים או לא רלוונטיים. הדבר עשוי להגדיל את תקציב הזחילה מכיוון שלגוגל יהיה נוח יותר לסרוק את האתר והוא לא יבזבז זמן על עמודים בעייתיים.
6.אבטחתי את האתר ועכשיו אני לא רואה נתונים ב-Search Console? למה?
רקע:
כאשר אנחנו מוסיפים תעודת SSL לאתר, אנחנו למעשה משנים את התחילית שלו מ-http ל-https.
תשובה:
לאחר השינוי ה-Search Console כבר לא סופרת כניסות לאתר בגרסה הישנה שלו או סופרת פחות כניסות מהסיבה הפשוטה שרוב הגולשים מופנים לגרסה החדשה. כדי לפתור את הבעיה יש לנו שתי אפשרויות:
1.לאמת מחדש את גרסת ה-https (ולאבד את הנתונים הישנים בתצוגה הזו)
2.לעבור לאימות כולל עבור כל הגרסאות
השיטה המומלצת היא השנייה, אך היא דורשת מאיתנו להוסיף רשומה מיוחדת בשם CNAME תחת פאנל הניהול או לוח הבקרה של רשם הדומיין (תלוי אם האחסון והדומיין שייכים לאותה החברה).
אימות ברמת הדומיין יאפשר לנו לראות את כל הנתונים ביחד מבלי לאבד מידע רטרואקטיבית. הדבר יעיל גם עבור גרסת האתר עם או בלי www.
7.איך עדיף לחסום עמודים מגוגל? עם תג noindex או בקובץ robots.txt?
רקע:
ישנן שיטות שיטות לחסום עמודים וספריות מגוגל: דרך הכללה שלהם בתוך קובץ robots.txt או דרך שימוש בתג noindex על בסיס עמוד עמוד.
תשובה:
כאשר מדובר על חסימה של ספריות שלמות, בדרך כלל עדיף לחסום דרך robots.txt, אלא אם כן אין גישה לספריית השורש של השרת.
לעומת זאת, אם רוצים לחסום עמודים ספציפיים או שפשוט אין גישה לשרת, אבל כן אפשר לשנות קבצים קיימים, מוטב להשתמש ב-noindex. לפעמיים גם קל יותר לעשות את זה דרך מערכת ניהול התוכן. לדוגמה, התוסף הפופולארי yoast בתוך wordpress.
הערה חשובה: אם גוגל סרק כבר עמוד מסוים וחסמתם אותו דרך robots.txt רק בדיעבד, הוא עדיין עשוי יהיה להציג אותו בתוצאות, אך בלי תיאור ה-Meta:
כדי למנוע את האינדוקס שלו באופן מוחלט, אתם חייבים קודם כל להסיר את החסימה שלו מ-robots.txt ואז להוסיף תג noindex. הסיבה היא שבלי הסרת החסימה ברמה הזו, גוגל לא יכול לראות את הגרסה המעודכנת שבה יש את התג.
מהסיבה הזו, עדיף להעלות קובץ robots.txt עדכני יחד עם האתר (אם הוא במצב פיתוח, ייתכן שקודם כל תצטרכו למחוק את הפקודה disallow:all) ולא לעדכן אותו רק אחרי שגוגל סרק את רוב האתר.
8.האם הסימון nofollow לקישורים הוא עדיין רלוונטי?
רקע:
גוגל הוסיפה תמיכה בשני סימונים חדשים לקישורים: ugc לקישורים בתכנים שהגולשים יוצרים (user generated content) ו-sponsored לתכנים ממומנים (לדוגמה, כתבה במגזין עם קישור לאתר ששולם עליה כסף).
השאלה היא מה בנוגע לשימוש בסימוני nofollow קיימים וגם הוספה שלהם לקישורים מעתה והלאה?
תשובה:
על פי גוגל, אם השתמשתם בסימון nofollow, אין צורך לשנות אותם בקישורים קיימים.
בנוגע לשימוש בסימון nofollow מעתה והלאה, ההוראה של גוגל לא לגמרי ברורה, אך הדעה המקובלת היא שניתן עדיין להשתמש בהם אם אתם לא רוצים להעביר "כוח" לאתר המקושר מסיבה שלא קשורה לתוכן מבוסס גולשים או קישור ממומן.
9.עד כמה ה- Disavow Tool אפקטיבי?
רקע:
הכלי Disavow Tool נועד לאותת לגוגל שיתעלם מקישורים מסוימים שעשויים להזיק לאתר. גוגל יצרה את הכלי בין היתר כמענה לעדכון פינגווין שהכניס לא מעט בעלי אתרים ללחץ, גם בגלל ירידת הדירוגים שלהם וגם בשל החשש שאולי מישהו אחר ינסה לגרום להם לנזק (למרות שגוגל מכחישה שזה בכלל אפשרי).
תשובה:
יש עדויות לכאן ולכאן: אם יש לכם קישורים לא איכותיים, סימנתם אותם בקובץ ולא ראיתם שיפור, זה לא אומר שעשיתם משהו לא נכון, אבל שווה לחכות כמה שבועות לפני שאתם מתייאשים.
בכל אופן, רצוי קודם כל להסיר את הקישורים באופן פיזי אם אתם יכולים מכיוון שרשימת הקישורים בקובץ מהווה רק המלצה עבור גוגל ולא הוראה.
שימו לב שהכלי לא תומך באימות ברמת הדומיין (ראו שאלה מספר 6). לכן, אם אתם רוצים להשתמש בו, תצטרכו לאמת כל גרסה בנפרד ולסמן את הקישורים שמפנים אליה באופן ספציפי.
10.יצירת תגי ALT זהים או דומים לתמונות דומות
רקע:
באתרים רבים יש אוספים של תמונות של מוצרים עם דמיון רב ביניהם, אך הם לא בדיוק זהים. לדוגמה, עשרה כיסאות משרדיים לבנים בווריאציות שונות. השאלה היא אם יש טעם להשתמש בתג ALT עבור כולם אם הם מופיעים באותו העמוד (למשל, בעמוד קטגוריה)?
תשובה:
תג ALT יכול להיות שימושי בעיקר אם הוא ייחודי. אם לא ניתן לתאר בדיוק את ההבדלים בין המוצרים, עדיף להשתמש בתג ALT רק בתמונה הכי אטרקטיבית.
בנוסף, מכיוון שאנחנו מדברים בסופו של דבר על קידום תמונות בתוצאות של גוגל, השימוש בתגי ה-ALT הוא אפקטיבי ביותר בתמונות הגדולות והאיכותיות יותר (לדוגמה, בדפי המוצרים). אם המוצר מופיע מכמה זוויות, ניתן לציין זאת. לדוגמה "כיסא לבן דגם איריס צד אחורי".
מלבד זאת, יש גם חשיבות לטקסט הסובב את התמונה. לכן, אין טעם להשתמש בתגי ALT מאוד ארוכים ובטח שלא לדחוס לתוכם מילות מפתח.