Stand with Israel

ההמלצות הרשמיות של Google לבחירת מקדם אתרים מקצועי

 

על פי גוגל, הדרך הכי טובה להתקדם בתוצאות החיפוש היא "ליצור תוכן מצוין", אך מעבר לכך יש לה הרבה מאוד מדריכים טכניים ועצות כיצד לבצע אופטימיזציה לאתר בדפי העזרה שלה.

כחלק מהרצון של גוגל להפוך לשקופה יותר, היא החלה לעבור תהליך הדרגתי ולהפוך מחברה שמציעה אך ורק מדריכים טכניים "קשים" לכזו שפונה אל בעלי אתרים מכל הרמות. אחת הסיבות לכך היא העובדה הפשוטה שהיום הרבה יותר קל לבנות אתר מאשר נניח לפני 10 או 15 שנים.

הסרטון שאליו נתייחס פורסם במקור ב-2017 ונועד לענות על השאלה איך לבחור מקדם אתרים מקצועי בגוגל ואולי חשוב יותר, איך להימנע מבחירת מקדם אתרים שאינו מקצועי 

למעשה, אחד מהפערים הגדולים ביותר בין מה שגוגל רואה כ"קידום אתרים" לבין מה שמקדמי אתרים עושים בפועל הוא כל מה שקשור לבניית קישורים חיצוניים מאתרים אחרים לאתר שרוצים לקדם. הסיבה לכך היא מאוד פשוטה: באופן רשמי גוגל אוסרת על כך כמעט לחלוטין, במיוחד אם זה נעשה בצורה שאינה טבעית.

אז מה בעצם גוגל אומרת לנו?

בתחילת הסרטון גוגל נותנת שלושה דגשים חשובים על כל הנושא של קידום אתרים גם למי שאולי כלל לא מכיר אותו:

הדבר הראשון שאותו גוגל מציינת הוא שאין דרך מהירה להתקדם במנוע החיפוש.

הדבר השני שהיא רוצה להגיד לנו הוא שפוטנציאל ה-SEO תלוי באיכות האתר שלנו. במילים אחרות (על פי הפירוש שלנו), אי אפשר לקחת אתר באיכות ירודה ולגרום לו להיות מדורג בצורה טובה מעל אתרים הרבה טובים ממנו בלי לעשות שימוש בשיטות פסולות, כמו כן ניתן להבין באופן ברור שלאיכות האתר חשיבות רבה אשר מהווה בסיס משמעותי להתקדמות האתר בגוגל .

הדבר השלישי שגוגל אומרת (ואתו אנחנו מסכימים לחלוטין) הוא שקידום אתרים לא מתבטא רק בלחיצות או דירוגים, אלא בחוויית החיפוש השלמה, או יותר ספציפית, בהמרות (כמה לקוחות חדשים קיבלנו בפועל) בחינת התנהגות הגולשים המלאה, המסלול המלא שעושה הגולש מתוצאות החיפוש בגוגל ועד לסיום פעולה באתר האינטרנט שלנו.

מהו תפקידו של מקדם האתרים על פי גוגל ומה צריכות להיות דרישות הרף התחתון שלנו ממנו?

לאחר שלושת הדגשים הראשונים, גוגל מסבירה על אופטימיזציה ברמת האתר ומדגישה שהטמעה של אלמנטים מורכבים לא בהכרח תביא לתוצאות לפני שעברו לפחות ארבעה חודשים עד שנה.

לאחר מכן מסבירים בגוגל שמקדם חייב לבסס את המלצות ה-SEO שלו על סמך תיעוד של גוגל או עובד מוסמך שלה.

הנקודה הזו חשובה: אכן לא חסרים בשוק מקדמים שמנסים לעשות כל מיני תעלולים על חשבון הלקוחות שלהם, אך כאן גוגל למעשה אומרת לנו שחור על גבי לבן לא לחרוג מהכללים המנחים שלה. שתי דוגמאות שליליות שהיא מציינת הן הוספה של מילות מפתח לתגי ה-Meta ורכישת קישורים.

כמו שהסברנו, בפועל יש כאן קצת כסת"ח: אין כמעט מקדם שיכול לעבוד רק על פי הרשימה הלבנה של גוגל. רוב המקדמים יוצרים קישורים (גם אם לא תמורת כסף) ולעיתים "משחקים" קצת עם מילות המפתח בתגי המטא. החוכמה היא לא לעבור את הגבול.

חווית משתמש

בחלק הזה גוגל מדברת על חווית המשתמש כמו למשל ניווט נוח באתר ודגש על בניית מותג לעסקים.

מצד שני, אם כבר יש לכם מותג קיים, אבל האתר שלכם מעט מיושן מבחינת התשתית, חשוב לשפר ולהגמיש אותה על מנת שיהיה אפשר לבצע שינויים בטווח הארוך (אנחנו נוסיף שאכן ככל שלא דואגים לטפל באתר מיושן, כך קשה יותר לדאוג לכך שיעמוד בסטנדרטים של היום).

לאחר מכן גוגל מזכירה כי אם אתם עסק קטן, ייתכן שתוכלו לשפר את הנוכחות שלכם באונליין לעצמכם.

מה אנחנו חושבים? גוגל צודקת כאן לחלוטין. אנחנו יודעים שיש מאפייני חווית משתמש שגוגל מתחשבת בהם עבור הדירוגים, כולל המהירות בה אתרים עולים.

איך לראיין את מקדם האתרים הפוטנציאלי?

בשלב זה גוגל מסבירה למעשה איך לראיין את מקדם האתרים הפוטנציאלי שאתם רוצים לשכור. ראיון זה אמור להיות הדדי. כלומר, אתם צריכים לדעת לא רק מה לשאול, אלא גם לבדוק מה הצד השני שואל. ואנחנו נוסיף שבאמת לא כדאי לכם לבחור במקדם שלא שואל שום שאלות, מעבר לכך בקשו ממנו המלצות שקיבל מלקוחות מרוצים, ולאחר מכן בקשו ממנו לבצע בדיקה מוקדמת של האתר והתאמתו לחיפוש. רק לאחר מכן שהבנתם שקיים רקע מעמיק ומקצועי שכרו אותו.

גוגל גם מפרטת על כל אחד מן השלבים:

בריאיון עצמו שימו לב האם המקדם מתעניין רק בדירוגים, או שהוא באמת רוצה לחשוב איך לקדם את העסק שלכם ככללותו. בתרגום ל"ישראלית", שלא ישחק אותה ראש קטן…

הנה כמה שאלות שהוא עשוי לשאול:

1.מה הופך את העסק שלכם, התוכן או השירותים שאתם מספקים לייחודי ובעל ערך ללקוחות? מידע זה יעזור למקדם  להבין האם המידע הזה מופיע באתר עבור הלקוחות הקיימים והפוטנציאלים שלכם.

2.איך נראה הלקוח הנוכחי שלכם ואיך הם מוצאים את האתר?

3.איך העסק שלכם מרוויח ואיך החיפוש יוכל לעזור בכך?

4.באילו עוד ערוצים אתם משתמשים? למשל פרסום באופליין ורשתות חברתיות.

5.מיהם המתחרים שלכם? מה הם עושים טוב באונליין (ובפוטנציה גם באופליין)?

לסיכום, אתם צריכים לחפש מקדם שירצה לעבוד על האתר שלכם בצורה הוליסטית. אם אתם מקבלים את הרושם שזו לא המטרה שלו, בחרו במקדם אחר. הסיבה היא שקשה לבצע קידום אתרים בלי לדעת מיהם הלקוחות של העסק, מהן המטרות העסקיות שלו ומה הוא מנסה לעשות כדי לשווק את עצמו.

מה אנחנו חושבים? בגדול אלו הן המלצות מצוינות. עברו הימים שבהם קידום אתרים תומחר על פי דירוגים של מילות מפתח ואם המקדם שלכם מדבר יותר מדי על מספרים ומיקומים, התרחקו ממנו.

המלצות

לאחר שלב הריאיון מגיע שלב ההמלצות. אל תסתפקו ברשימת לקוחות מרוצים, אלא דברו איתם ושאלו אותם האם המקדם באמת סיפק להם ליווי איכותי והאם הצליח לעבוד בצורה טובה עם המפתחים והמעצבים, אנשי חווית המשתמש והמשווקים.

מקדם אתרים טוב הוא כזה שתרגישו שנוח לכם לעבוד אתו, שאתם יכולים ללמוד ממנו. (ושוב), כזה באמת דואג לעסק שלכם ולא רק לדירוגים. דאגה רק לדירוגים לא תעבוד בטווח הרחוק.

מקדם שכזה ירצה ללמד אתכם על האופן בו קידום אתרים עובד, כך שהוא יהפוך לחלק משגרת העבודה הקבועה שלכם (מהניסיון שלנו זה גם יחסוך לכם הרבה כאב ראש).

מה אנחנו חושבים? המלצה מצוינת. לראות אתר שהמקדם עבד עליו זה לא מספיק. אתם גם צריכים לדעת שאנשים שעבדו עם המקדם בעבר הרגישו אתו נוח ושהתהליך זרם כמו שצריך. קידום זו עבודה ששני הצדדים צריכים לעשות, אבל היא לא צריכה לפגוע לכם בתפעול השוטף של העסק ולהכביד עליכם יותר מדי (משהו שגוגל אומרת גם היא במילים אחרות בסוף הסרטון).

בדיקת וניתוח האתר (Audit)

לאחר שלב זה מגיע שלב הבדיקה של האתר (Audit). תנו למקדם גישה מוגבלת ל-Search Console ו-Google Analytics (כלים שמאפשרים לראות את נתוני הכניסה לאתר, חיפושים מגוגל ובעיות טכניות שהוא מוצא).

שימו לב מהן ההצעות שלו לשיפור. אם האתר שלכם מורכב, יכול להיות שתצטרכו לשכור מספר מקדמי אתרים, לראות מה הם אומרים ולאחר מכן לקבוע עם מי הכי נוח לעבוד (או עושה עליכם את הרושם הטוב ביותר).       

כל הצעה צריכה לכלול את הבעיה או ההצעה לשיפור, כיצד לשפר או לתקן אותה וכמה משאבים כמו זמן וכסף יידרשו לפעולה זו. לעיתים ניתן גם להעריך כמה זמן ייקח ללקוחות (ולגוגל) להבחין בשינויים. (לגוגל יש "תקציב זחילה", אבל זהו נושא קצת יותר טכני שלא נרחיב עליו בפוסט הזה).

כמו כן, על אנשי ה-SEO לדבר עם המפתחים שלכם ולהבין מהן המגבלות הטכניות של האתר (גוגל לא מציינים זאת, אך בשוק קיימות מערכות ניהול תוכן רבות שלכל אחת מהן מגבלות משלה)

לא פחות חשוב להבין במה יתבטא השינוי החיובי: האם רק בדירוגים, או שאולי בכלל באיכות התשתית האתר והגמישות שלו (משהו שגוגל כבר הזכירה קודם בהקשר של אתרים מיושנים).

לסיום, בקשו לדעת כיצד ניתן לבצע שיפורים נוספים בעתיד ומה עושים במידה והשינויים לא מצליחים.

מה צריך להיות בניתוח הטכני?

  • בדיקת קישורים פנימיים
  • יכולת זחילה
  • פרמטרים ב-URL
  • מצב חיבוריות השרת (כמה "נפילות" יש לו)
  • איזה קוד העמודים מחזירים (לדוגמה, 404)

גוגל גם מציינת דבר נוסף בנוגע לתוכן: אם יש לכם מספר עמודים בעלי תוכן משוכפל, שימו לב שיש לכך התייחסות בדו"ח מכיוון שיתכן שהעמודים האלו מתחרים על אותה מילת מפתח (שאילתה) ויש לכך גם השפעה ארוכת טווח על בריאות האתר כולו. ברשת לא חסרים אתרים עם תוכן משוכפל.

מה אנחנו חושבים? עוד המלצה טובה, אבל חשוב להבין גם מהי המשמעות של כל בדיקה ולמה היא חשובה (יש המון מידע גם באתר שלנו).

אגב, לדעתנו גוגל קצת ערבבה כאן בין הבדיקות: בדיקה של תוכן משוכפל קשורה יותר לדירוגים והאופן בו גוגל מעבד את השאילתות, כך שאנחנו היינו שמים אותה כחלק מהבדיקה הבאה ולא בהכרח זו.

בדיקת חיפוש

כאן גוגל מבקשת להפריד בין שאילתות ממותגות לבין שאילתות לא ממותגות. השאילתות הממותגות מזכירות את שם העסק שלכם, מוצרים ייחודים וכו'. עמודי היעד של השאילתות הממותגות חייבות לכלול את חווית השימוש הטובה ביותר על מנת להגדיל את מספר ההמרות (לקוחות שכבר מכירים אתכם הם בעלי פוטנציאל גבוה יותר להמרה).

בנוגע לשאילתות לא ממותגות, כאן חשוב שהמקדם יציג את המתחרים ומה הם עושים כדי להיות מדורגים על השאילתות האלו. לדוגמה, אולי יש להם ביקורות מצוינות, התוכן שלהם זוכה לשיתופים או שהאתר שלהם הוא פשוט אתר נחשב מאוד.

כמה דוגמאות לעצות שמקדם האתרים יכול לתת בנוגע לשיפור הדירוגים והחיפוש באופן כלל:

1.עדכון של תוכן מיושן עם ניווט לא נוח, עם כותרות לא טובות כזה שפשוט לא נוח לקריאה בסמארטפונים.

שיפור של העמודים האלו יכול להביא ליותר המרות או "המרות קטנות" כמו שיתוף תוכן או רישום לרשימת תפוצה.

2.שיפור של הקישורים הפנימיים. לדוגמה, עבור תכנים שרחוקים יותר מדי מדף הבית ואפשר לקשר אליהם מרמה גבוהה יותר בהיררכיה של האתר.

3.יצירת באזז עבור תוכן שאנשים לא מכירים. לדוגמה, על ידי שיתוף פעולה עם עסקים אחרים או הפצה ברשתות חברתיות, ואולי בדרך זאת גם לגרום לאחרים לקשר באופן טבעי לאתר.

4.ללמוד מהתחרות: מה המתחרים עושים טוב? האם תוכלו להשתוות אליהם או לעשות זאת יותר טוב? אולי תוכלו להראות ללקוחות מדוע העסק שלכם ייחודי יותר ונותן להם ערך מוסף.

מקדם האתרים צריך גם לקבוע סדר עדיפויות של משימות לטווח הקצר שקל יותר לבצע ומשימות לטווח הארוך שידרשו יותר זמן, אבל ישפרו את המצב של האתר בסופו של דבר. יש לעשות זאת כמובן בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע כמו מפתחים או משווקים כדי להתוות להם את הדרך קדימה.

לסיום, הרבה מאנשי ה-SEO מספרים על כך שאחת המגבלות של עסקים הוא הזמן שלוקח ליישם את כל ההמלצות האלו. לכן, העסק כולו חייב להיות מחויב לבצע את השינוי. אחרת, גם איש ה-SEO הטוב ביותר לא יוכל לשפר את מצב ה-SEO שלכם.

מה אנחנו חושבים?

גוגל לא מתייחסת כאן מן הסתם לבנייה של קישורים חיצוניים ובדיקה של פרופיל הקישורים הקיים שלכם. אלו הן בדיקות סופר חשובות מכיוון שהקישורים לא רק משפיעים על הדירוגים, אלא גם על האופן הכללי בו גוגל רואה את האתר מבחינת סמכותיות.

המקדם בהחלט יכול להתוות תהליך של בניית קישורים שיגיע לאחר השיפורים הטכניים. אבל גם כאן שימו לב האם מדובר בבנייה מתונה של קישורים, או "בבליץ" שעשוי יהיה לפגוע בכם. אם אתם לא בטוחים כיצד הוא בנה קישורים ללקוחות הקודמים שלו, יש כלים כמו Majestic   או Moz שיכולים להציג הערכה של קצב בניית הקישורים והאיכות שלהם.

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!