Stand with Israel

איך לנצל את הכוח של ה-Search Console לטובתכם

 

אחד הכלים המעט פחות מוערכים בתחום ה-SEO הוא ה-Search Console של גוגל, אבל אם לומדים להכיר אותו קצת יותר לעומק, מבינים שמדובר בכלי שימושי ביותר.

במאמר הזה ניגע באופן ספציפי בנתוני החיפוש שהסרצ' קונסול מספק (למרות שיש לו עוד יכולות רבות שקשורות יותר לתחום של "SEO טכני") ומה בדיוק אפשר לעשות איתם כדי לגשר על פערים ומידע שכלים אחרים לא מספקים.

מהן היכולות הכלליות של ה-Search Console?

ה-Search Console מסוגל להציג לנו ארבעה נתוני חיפוש ראשיים ישירות מגוגל:

1.חשיפות – כמה חשיפות האתר שלנו קיבל בתוצאות החיפוש בגוגל

2.לחיצות – כמה לחיצות האתר קיבל בתוצאות החיפוש

3.אחוז לחיצות / CTR – מהו אחוז הלחיצות שהאתר קיבל – כלומר, האחוז היחסי של הלחיצות מסך כל החשיפות

4.מיקום – המיקום הממוצע של החיפוש כפי שכל הגולשים רואים אותו

מעבר לכך נוכל לראות את הנתונים בחתכים שונים: על פי שאילתות (חיפושים), דפים, מדינות או מכשירים (נייד, מחשב שולחני וטאבלט). אם אתם מתעסקים בעיקר באתרים בעברית, שאילתות ודפים הם החתכים הכי חשובים.

סוגי חיפוש:

ה-Search Console יכול להציג מספר סוגי חיפושים:
1.חיפושים רגילים – אלו הם החיפושים שמתבצעים מהאתר הראשי של גוגל (הכלי לוקח בחשבון גם תוצאות מכל מיני סוגים).

2.חיפוש תמונות  – כאשר משתמש מחפש ספציפית בגוגל תמונות או בעזרת Google Lens.

3.וידאו – כנ"ל – רק בחיפוש הספציפי לווידאו (לא לבלבל עם חיפושים בתוך Youtube).

4.Discover – תוצאות מפיד התוצאות המותאם אישית של גוגל.

5.חדשות Google – חיפושים שמופיעים כחלק מחדשות גוגל. מכיוון שמדובר על תוצאות שמשולבות בחיפוש הרגיל, כאן הכלי לא יציג לנו מיקומים.

חתכים על פני ציר הזמן והשוואה

עוד יכולת אפקטיבית מאוד של ה-Search Console הוא הצגת נתונים רק על פני תקופה מסוימת. ברירת המחדל היא 3 חודשים, אך ניתן לראות גם את השבוע האחרון, החודש האחרון וכך הלאה. ניתן להגיע עד 16 חודשים אחורה בסך הכול.

כאשר בוחרים תקופת זמן מסוימת, אפשר לבצע השוואה לתקופה המקבילה, תכונה שבהמשך נדגים את השימושיות שלה.

במה שונה ה-Search Console  מכלים אחרים (לטובה ולרעה)?

הערכה לעומת נתונים מדויקים

מרבית כלי קידום האתרים בהם אנחנו עושים שימוש (למעט Google Analytics) לא שואבים מידע ישירות מגוגל, אלא מתבססים על דוגמיות של תוצאות החיפוש ונתונים סטטיסטים אחרים כדי להתקרב כמה שיותר לאופי האלגוריתם של גוגל.

לכן, אם כתוב לנו באחד מן הכלים האלו שאתר במקום X יכול לקבל תנועה מוערכת של Y כניסות מביטוי מסוים בתנועה אורגנית, אנחנו צריכים לקחת זאת בעירבון מוגבל. בדרך כלל ההערכות הללו מופרזות כלפי מעלה…

 (התמונה למטה היא מהכלי Aherfs, אבל יש הרבה כלים שמציעים תכונות דומות):

ahrefs

יחד עם זאת, הכלים האלו מאפשרים לנו לקבל מידע על כל אתר שנרצה (בתנאי שאנחנו במנוי המתאים), ולעומת זאת Search Console נותן לנו מידע רק על אתרים שבשליטה שלנו (או שנתנו לנו גישה אליהם).

מדדי גולשים

הכלי החזק ביותר בנוגע למדדי גולשים הוא Google Analytics. באמצעות הכלי אנחנו יכולים לדעת למשל כמה זמן הגולשים שהו באתר, על איזה כפתורים הם לחצו, כמה מהם עזבו אחרי שצפו בדף אחד בלבד וכו'.

Search Console לעומת זאת לא מתייחס כלל אל מדדי גולשים מכיוון שגוגל שומרת על פרטיות הגולשים שמבצעים את החיפושים. כלומר, אנחנו לא יודעים שום דבר על הגולשים מאחורי החשיפות והלחיצות שם.

בהמשך נראה שבאופן קצת מוזר גוגל מציעה לנו לחבר בין Analytics ל-Search Console כדי לאפשר לנו לקבל חזרה חלק מהמידע הזה…

הצפנה של מילות המפתח

מבין כל הכלים ברשת, ה-Search Console הוא הכלי היחיד שיכול להראות לנו מילות מפתח אורגניות לא מסוננות. יחד עם זאת, הכלי מסתיר אוטומטית שאילתות "רגישות" או כאלו שאין להן מספיק נפח חיפוש. המשמעות היא שהטבלה שמפרטת את מילות המפתח אף פעם לא תתאים בדיוק למספר החשיפות או הלחיצות בגרף הכללי.

לדוגמה, למטה מוצגות כל השאילתות עבור עמוד מסוים במשך חודש. אפשר לראות שהכלי מדווח בסך הכול על 38 קליקים, אך בפועל מספר הקליקים מסתכם רק ב-13!

total clicks

.total clicks 2

מיקומים ממוצעים מול מיקומים "אבסולוטיים"

אין כמעט מקדמי אתרים שלא עושים שימוש בכלי כזה או אחר למעקב אחרי מילות מפתח או אפילו בודקים בעין היכן נמצא אתר מסוים בתוצאות. מרבית הכלים האלו מבצעים סריקה במצב שאמור לדמות משתמש "נקי" בלי היסטורית חיפוש, אך בפועל לא כל הגולשים רואים את האתר שלנו באותו המיקום.

 ה-Search Console הוא הכלי היחיד שיכול להציג לנו את המיקום הממוצע ולא מיקומים "אבסולוטיים" שהרבה פעמים לא משקפים את המצב האמיתי של האתר בתוצאות.

מנגד, ה-Search Console לא יכול להתייחס למילות מפתח שלא הופיעו בפועל בתוצאות וכאמור גם לא מציג ביטויים "רגישים".

5 תובנות מעניינות שניתן לקבל דרך ה-Search Console

אחרי שהסברנו מהם גבולות היכולת של הסרצ' קונסול, נוכל  להציג לכם מספר דוגמאות לדברים שאפשר לעשות עם ה-Search Console, אבל לא עם כלים אחרים:

1.עד כמה עמוד חדש נחשף בתוצאות?

נניח שהעלנו עמוד חדש לאתר ואנחנו רוצים לדעת כמה חשיפה כוללת מכל מילות המפתח הוא מקבל בגוגל. נוכל לבדוק את הביצועים שלו ספציפית על פני ציר הזמן ולראות את השאילתות שהובילו אליו, כמו גם את המיקום הממוצע (מידע שלא מופיע ב-Google Analytics).

הנה למשל עמוד על ChatGPT  שהתחיל להופיע בחיפושים בתחילת ינואר. נוכל לראות שמספר החשיפות אומנם  משתנה, אך לא בהכרח בגלל המיקום הממוצע של העמוד שנשאר פחות או יותר קבוע. באופן כללי הוא מביא לנו כמות יפה של תנועה מכיוון שמדובר בנושא פופולארי:

page performance

2.מציאת השאילתות עם העלייה הגבוהה ביותר במיקומים

בדוגמה הזו נשתמש ביכולת של הסרצ' קונסול להשוות בין תקופות. לדוגמה, נוכל לראות אילו שאילתות (מילות מפתח) עלו במיקומים.

נרצה להוסיף עוד שני תנאים רלוונטיים כדי לא לקבל תוצאות פחות רלוונטיות מבחינתנו.

את התנאים מגדירים דרך הסמל של המסנן (משמאל למספר 2 שמציין את מספר הפילטרים):

1.מספר החשיפות בחודש הנוכחי חייב להיות לפחות 100

2.המיקום הממוצע בחודש הנוכחי חייב להיות 10 או גבוה יותר

שימו לב שמכיוון שמדובר על עלייה במיקומים, אנחנו מחפשים את המספרים השליליים הכי נמוכים (מודגשים בטבלה)….

top performing keywords

אגב, אנחנו יכולים לסנן גם על פי מחרוזות שמופיעות בתוך המילים או להגדיר תנאים מורכבים דרך ביטויים רגולטורים.

כמובן שיכולנו להוסיף לגרף גם את ה-CTR ומספר הלחיצות, אבל אז היינו מקבלים טבלה מאוד צפופה.

3.מציאת דפים ומילות מפתח שלא מנצלים את הפוטנציאל שלהם

כאמור, אחד המדדים המעניינים ביותר שהסרצ' קונסול יכול להציג לנו הוא את אחוז הלחיצות על כל שאילתה. לכן אחת התובנות הכי חשובות שאנחנו יכולים להפיק היא למצוא אילו מילות מפתח ודפים נמצאים במקומות גבוהים ובכל זאת אחוז הלחיצות עליהם נמוך.

כדי לעשות את זה כדאי להציג בגרף את ההופעות, ה-CTR (כמובן) והמיקום (מספר הקליקים המדויק פחות רלוונטי כאן). עכשיו נסדר את השאילתות על פי מיקום בסדר יורד ונבדוק מקרים שבהם למרות מקום גבוה יחסית (נניח עד 5-6), אנחנו מקבלים אחוזי לחיצות נמוכים מאוד של אחוזים בודדים

לפני שקופצים למסקנות חשוב להדגיש שעמודי תוצאות מסוימים מחזירים תוצאות וידאו או תמונה שזוכים לאחוזי לחיצות גבוהים במיוחד, כך שצריך לקחת כל מקרה לגופו.  למרבה הצער, כדי לראות אילו סוגי תוצאות יש בדף התוצאות עצמו מבלי להיכנס אליו, יש להיעזר בדרך כלל בכלים חיצונים כמו אלו שהצגנו בהתחלה…

הנה כמה סיבות לכך שה-CTR עשוי להיות נמוך למרות מקום גבוה:

  • אתם מנסים "לרכב" על מילת מפתח של מותגים או שמות ידועים עם אתרים רשמיים במקום הראשון
  • הכותרת והתיאור שמופיעים בגוגל לא מספיק מזמינים ושיווקיים (גם זה חשוב)
  • בשאילתות כלליות כמו למשל "מאזדה 3" לא תמיד הגולש מחפש את מה שהעמוד עוסק בו (מה שמכונה Search Intent). למשל, יכול להיות שרוב הגולשים מחפשים בכלל רכב יד שנייה ולא מידע על הרכב. גם כאן כדאי לבדוק מה גוגל נוטה להחזיר.
  • השאילתה מאוד תחרותית ולכן יש הרבה קפיצות במיקומים שלה (לכן המלצנו להוסיף לגרף גם את המיקום הממוצע)

אגב, אם אתם עושים שימוש בדאטא סטודיו, גוגל כבר הכינה עבורכם מבנה נתונים שמציג את כל הנתונים האלו בתרשים בועות ומאפשר לתפוס שאילתות בעייתיות בקלות יתרה.

search console bubble

4.מציאת דפים כפולים בתוצאות (קניבליזציה של מילות מפתח)

הרבה אתרים מפרסמים מאמרים ועמודי תוכן דומים זה לזה מבחינת מילות מפתח ואלו מתחילים להצטבר בלי ששמים לב. אם יש דמיון רב מדי בין הדפים, גוגל עשוי להציג עמוד שונה בתגובה לשינויים דקים מאוד בחיפוש.. במקרים אחרים הוא יציג אותם זה לצד זה בתגובה לחיפוש שמתאים לשניהם.

בפועל יכול להיות שזה ממש לא מה שהתכוונתם אליו והגולש לא מגיע לאן שאתם רוצים.

דרך אחת לגלות שילובים בעייתיים היא להוציא את כל השילובים האפשריים לקובץ אקסל דרך כלי כמו Search Analytics for Search שבגרסה החינמית שלו יכול להוציא עד 10,000 שורות.

אפשרות אחרת למי שלא רוצה לשלם על כלי לייבוא נתונים בנפח גבוה היא לזהות עמודים דומים באופן ידני ולאחר מכן לעבור על מילות מפתח שנראות קשורות לעמודים הללו, ללחוץ עליה, ולאחר מכן לעבור לטאב "דפים"

שימו לב: במצבים בהם תקצירים אוטומטים בעמודי ארכיון או עמוד הבית תופסים את המקום של העמודים עצמם, ייתכן שהעמודים פשוט עוד לא התאנדקסו בגוגל. אפשר לבדוק זאת באמצעות הזנת כתובת בתיבת החיפוש העליונה.

5.Search Console Insights

מדובר בתכונה חדשה (יחסית) שמאפשרת לנו לראות נתונים אודות התוכן שלנו בהתבסס על נתונים משולבים בין ה-Search Console ל-Analytics. כדי לחבר ביניהם יש לעקוב אחרי ההוראות כאן.

הכלי מאפשר לכם לראות לא רק מהו התוכן הכי פופולארי, אלא גם את המדדים שלו כגון משך זמן שהייה. באופן הזה אתם יכולים לראות לא רק מה התוכן עם הביצועים הכי טובים בחיפוש (בין היתר הכלי מסמן דפים עם מיקומים מובילים ואת השאילתות המובילות), אלא גם עד כמה הוא באמת מעניין את הגולשים.

insights

לסיכום

הדגמנו כאן כמה שיטות לשימוש מתקדם יחסית ב-Search Console. בסופו של דבר הכלי לא מאוד מסובך והוא חינמי לחלוטין (למעט אינטגרציות עם כלים חיצונים). לכן, בין אם אתם עובדים עם הכלי מדי פעם ובין אם אתם רק מקבלים ממנו התראות, כדאי לכם לנצל את ההזדמנות וללמוד איך להוציא ממנו את המירב.

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!