Stand with Israel

כיצד מודדים הצלחה בקידום אתרים?

 

עולם קידום האתרים הוא עולם גדול ומרתק, אך למרות זאת, בקרב הציבור הרחב שוררת לעיתים הנחה שגויה לגבי האופן בו מודדים את האפקטיביות של תהליך הקידום. האם מודדים אותה רק באמצעות המיקומים של כל מילת מפתח, או שאולי בקצב הגידול בתנועה? וגם אם חלה עלייה בתנועה, האם המשמעות היא בהכרח שנקבל יותר לקוחות?

התשובה היא שמדובר בנושא מורכב, ויש כמה וכמה דרכים למדוד תוצאות בקידום אתרים. במאמר זה נעבור על המדדים השונים ועל האופן בו קידום אתרים מקצועי צריך להיעשות בדגש על היחס בין לקוח לחברת הקידום שלו

מיקומים מול חשיפות

עד לפני כמה שנים, הפרמטר החשוב ביותר בקידום אתרים היה המיקום האבסולוטי של כל תוצאה. בדרך כלל המיקום הזה היה נמדד על ידי תוכנה שהייתה מריצה שאילתות שונות של גוגל ודוגמת את המיקומים של האתר לפי רשימה ידועה מראש של חיפושים (מילות מפתח)

התוכנות האלו עדיין קיימות, אבל חובה להסביר שהן תוכנות "טיפשות" שלא מתייחסות אל ההתאמה האישית של התוצאות לכל גולש. לעומת זאת, גוגל מספק לבעלי אתרים מידע אודות המיקום הממוצע של האתר שלהם בתוצאות עבור כל ביטוי, מידע המסתמך רק על שאילתות שהורצו בפועל על ידי גולשים אמיתיים ולכן הוא למעשה מדויק יותר.

מידע נוסף אותו גוגל מספק הוא כמות החשיפות של האתר. החשיפה משקפת את מספר ההופעות של עמודי האתר השונים בעמודי התוצאות של גוגל. כלומר, לא כל חשיפה בהכרח תביא להקלקה על התוצאה וכניסה לאתר, וזה דבר שחשוב לזכור ועליו נרחיב בסעיף הבא.

כך לדוגמה נראה אתר בתחום המשכנתאות בסריקה של הכלי הפנימי של גוגל (שם האתר טושטש בכוונה תחילה) :

שיעורי הלחיצות על התוצאות בגוגל (CTR)

כמו שאפשר לראות, לא לכל הביטויים יש את אותה כמות חשיפות, וגם אחוז הלחיצות משתנה מביטוי לביטוי וממיקום למיקום. אחת הסיבות המרכזיות לכך מלבד העובדה שהגולשים נוטים ללחוץ יותר על תוצאה שמופיעה במקום גבוה היא שלכל דף יש כותרת ותיאור אחר אשר מופיעים בצמוד לכל תוצאה בגוגל. ככל שהתיאור והכותרת אטרקטיביים יותר, כך גם אחוז הלחיצות יהיה גבוה יותר.

לכן, אחד התפקידים החשובים ביותר של המקדם הוא לבצע כיוון עדין (Fine Tuning) של הפרמטרים האלו על מנת לגרום ליותר לחיצות גם ללא עליה במיקומים ולכן להביא לאתר יותר לקוחות פוטנציאלים.

מעקב, הגדרת יעדים והמרות

דרך נוספת למדוד את החשיפה של האתר היא באמצעות מערכת ניטור אחר תנועת גולשים כמו למשל Google Analytics. בניגוד לכלי מנהלי האתרים, המערכת מסוגלת למדוד במדויק את כמות הכניסות מגוגל ולהציג אותה על גבי גרף. החיסרון של המערכת הוא שקשה יותר לעקוב אחר ביטויים ספציפיים מכיוון שגוגל מצפינה את החיפושים. למרות זאת באמצעות Analytics קל יותר למקדם להציב לעצמו יעדים כמו לדוגמה – הגדלת כמות הכניסות לאתר ב – 50% תוך ארבעה חודשים. (בהסתמך על מידע שנאסף קודם לכן לגבי פוטנציאל הקידום שלו).

אלמנט שימושי נוסף ב – Google Analytics הוא יצירת מעקב אחרי יעדים (Goals) והמרות (Conversions). כאן אנחנו בעצם מגדירים דף יעד או פעולה באתר שנחשבים להמרה מוצלחת. לדוגמה, אם גולש מסוים שלח לנו טופס עם פרטי הקשר שלו, נוכל להגיד שהוא "הומר" ללקוח פוטנציאלי.

על מערכת היחסים שבין לקוח וחברת הקידום שלו

כפי שראינו, יש לא מעט דרכים למדוד את האפקטיביות של תהליך קידום האתר, אך נקודת המוצא חייבת להיות קודם כל הבנה ותיאום ציפיות מלאים בין הלקוח לחברת הקידום שלו. החברה צריכה להעביר אל הלקוח דוח חודשי המציג את כלל הפעולות שבוצעו באותו החודש על מנת לקדם את האתר והתוצאות שנראות בשטח בהתאם למדדים שהוסכמו מראש.

מלבד זאת, בתור לקוחות, עליכם להבין כי קידום הוא תהליך הנבנה לטווח ארוך ולכן התוצאות שאותן אתם רואים כרגע עשויות לנבוע מפעולות קידום שבוצעו חודש או חודשיים אחורנית.

בנוסף לכך, לעיתים חברת הקידום תבקש לבצע שינויים באתר כמו למשל הוספת תכנים, עדכון ועיבוי שת תכנים קיימים או הזזת קטגוריות. גם אם אתם סומכים בעיניים עצומות על חברת הקידום, מגיע לכם לדעת מדוע מבוצעים השינויים האלו ומה צפויה להיות ההשפעה החיובית שלהם על הקידום בגוגל.

חברה שלא מספקת לכם שקיפות מלאה ובוודאי חברה שמציעה לכם מחירים זולים במיוחד, היא חברה שרצוי להתרחק ממנה. לא חסרות בשוק חברות קידום אתרים לא מקצועיות אשר משתמשות בטקטיקות מסוכנות שיעמידו את האתר שלכם בסכנה.

לפרטים נוספים ומידע נוסף בנושא קידום ושיווק האתר אתם מוזמנים ליצור קשר

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!