Stand with Israel

"תוצאת אפס בגוגל", איך לגרום לאתר שלכם להופיע שם?

 

אחד הנושאים המדוברים בתחום ה-SEO והשינויים הגדולים של גוגל באופן כללי בשנים האחרונות הוא "תוצאה אפס". (השם הרשמי של גוגל הוא "תקצירי תוצאות חיפוש ראשונות" או featured snippets באנגלית).

"תוצאה אפס" מהווה את המשך המגמה של גוגל להעשיר את דפי התוצאות, אך מבחינת בעלי אתרים רבים מדובר כאן בשינוי שאינו בהכרח לטובה.

תוצאת-אפס

אז מה זה "תוצאה אפס"?

תוצאה אפס היא תוצאה שמופיעה בדרך כלל לפני התוצאה האורגנית הראשונה ומכאן שמה. היא יכולה להופיע כתגובה לסוגים שונים של שאילתות. חלק מהן אוטומטיות ואינן קשורות לשום אתר וחלק מהם מתבססות על מידע שכבר נמצא באתרים שונים.

דוגמאות לתוצאות אוטומטיות

*התוצאה עשויה להיות מעט שונה מכיוון שגוגל מעדכנים את התצוגה מדי פעם

המרה של מטבעות : לדוגמה, "60 יורו לשקל" – יציג המרה על פי השער היציג עם טבלה קטנה של שינוי בערך המטבע.

המרה של שעות: לעיתים קרובות נרצה לתרגם שעות בינלאומיות או במדינות אחרות לזמן המקומי בישראל. לדוגמה, אם כתוב שאירוע מסוים יתרחש בחמש על פי זמן הקיץ האירופאי (CEST), נקבל את השעה 18:00 על פי הזמן המקומי שלנו (היישוב או העיר בתוך ישראל לא משנים).

תוצאת אפס

ספורט – הצגה של משחקים, ניקוד בליגה, שחקנים וחדשות הקשורות לקבוצות מסוימות.

שמות של סרטים בקטגוריה מסוימת – למשל, סרטי אקשן (אם נקיש סרט ספציפי שמציג בבתי הקולנוע נקבל את זמן ההקרנה שלו).

יש גם תוצאות שאומנם נראות כמו תוצאות אפס מכיוון שהן מופיעות לפני התוצאות האורגניות, אבל הפורמט שלהן לא באמת חדש: לדוגמה, מפות גוגל או כרטיסי מידע (במחשב הן יופיעו בצד).

בכל אופן, תוצאות אפס אוטומטיות מהוות אתגר בפני בעלי אתרים מכיוון שלגולש יש פחות מוטיבציה להיכנס לתוצאות שאינן תוצאות אפס.

אילו תוצאות כן יכולות להילקח מאתרים מסוימים ומה גורם להן להופיע?

תוצאות אפס מסוימות הן למעשה תשובות לשאלות בפורמט של פיסקה קצרה העונה על השאלה. אם אין מקום ליותר מכמה משפטים, יופיע קישור לאתר המקורי בו מופיעה התשובה.  קישור נוסף יופיע כקרדיט למטה. (כפי שאפשר לראות בתמונה)

מתחת לשאלה עשויות יהיו להופיע שאלות נוספות שהגולשים שואלים וניתן יהיה לראות את התשובה בלחיצת עכבר או מגע אצבע.

תוצאה 0 בגוגל

יש גם מקרים אחרים בהם רשימת השאלות מופיעה ללא תוצאה אפס.

בנוסף, לעיתים אנחנו לא חייבים בהכרח לנסח את השאילתה כשאלה, למשל "כדורי שוקולד עם קקאו" יחזור מתכון מאתר ynet עם גלריה של תמונות:

תוצאת אפס בגוגל

מחקר של ahrefs מ-2017 (המקיף ביותר שנעשה עד היום) אשר בדק לא מעט תוצאות אפס הראה שאחוז הלחיצות שהן "גונבות" מאתרים בתוצאה הראשונה הרגילה עומד על נתון חד ספרתי, אך סביר להניח שמאז המספרים האלו קצת עלו.

איך נשפר את הסיכויים שדווקא האתר שלנו יופיע בתוצאה אפס?

אם נרצה להופיע בתוצאה אפס, אחת הדרכים לאותת לגוגל על כך שיש לנו מה להציע היא לסמן עמודים רלוונטיים באתר שלנו בסימון מיוחד שנקרא "סכמה".

אלו רק חלק מסוגי הסימונים הרלוונטים:

  • סימון של של שאלה ותשובה אחת או יותר (QA) סטייל אתר סטיפס
  • רשימת שאלות נפוצות (FAQ) – כמה שאלות וכמה תשובות
  • מידע אודות מתכונים (Recipe)

חשוב להדגיש שסימון שכזה אינו מבטיח שהאתר שלנו בהכרח יופיע מכיוון שגוגל מתבססת במידה רבה גם על ניתוח מתקדם של טקסט.

יש לא מעט תוספי וורדפרס שמאפשרים לבצע את הסימון הזה ללא קוד. החופשיים בדרך כלל דורשים מכם להקיש את המידע ידנית גם אם הוא כבר נמצא בעמוד. תוספי הפרימיום בתשלום יכולים לבצע זאת אוטומטית.

קיים גם כלי של גוגל לסימון ידני של נתונים המייצר קוד HTML, אבל הוא אפקטיבי בעיקר אם יש לכם רק כמה דפים שאתם רוצים לסמן.

הגדלת הסמכותיות של אתרים מסוג YMYL

עוד דרך לשפר את המיקוד של האלגוריתם של גוגל באתר שלנו היא באמצעות יצירת סמכותיות. אחרי הכול, גוגל ירצה לתת את התשובות מהאתר הסמכותי ביותר מכיוון שמבחינת הגולשים, גוגל תמיד יספק להם את התשובה הטובה ביותר.

מדובר בנושא מורכב יחסית, אך חשוב לדעת שאתרים העוסקים בכספים או כל נושא אחר שיש לו חשיבות גבוהה יחסית לחיים של כל אחד מאיתנו (כגון בריאות) נכנס לקטגוריה שיש לה זיקה גבוהה יותר לתוצאה אפס,

לעיתים מכנים את הקטגוריה הזו “Your Money Your Life” (YMYL).  

על מנת שאתר יהיה רלוונטי ל-YMYL, הוא בדרך כלל חייב להיות חזק בשלושה תחומים ספציפיים: מקצועיות, סמכותיות ואמינות, או בראשי תיבות EAT.

הנה רק כמה דוגמאות:

  • ברמת האתר: האם האתר שלכם מציג עמודים עם פרטים של אנשים אמיתיים?
  • ברמת האתר: האם יש לכם מדיניות פרטיות והתייחסות לחוקים הספציפיים באירופה (GDPR)?
  • ברמת האתר: האם יש לכם עדויות או המלצות של לקוחות?
  • התכנים: האם הם נכתבו על ידי מומחה?
  • התכנים: האם הם עברו בדיקת איות והגהה בסיסית?
  • הכותבים: האם יש להם ביוגרפיה באתר או "קופסת ביו"?
  • הכותבים: האם יש קישור לתוכן שלהם באתרים אחרים?

כפי שאתם יכולים להתרשם, לא כל הדרישות האלו קשורות בהכרח לתוצאה אפס, אבל הן משפיעות על הצורה הכללית בה גוגל רואה את האתר כמקור מהימן.

אגב, אנחנו נוסיף שגם לאספקטים הטכניים שקשורים לאבטחה יש כאן חשיבות. אפילו אם יש לכם אתר תדמית קטן, כדאי מאוד לאבטח אותו עם תעודה פשוטה מסוג SSL שמצפינה את כל המידע שעובר בינו לבין המחשב של הגולש ובחזרה (כיום יש תעודות חינם עם הצפנה מינימלית שמספיקות לרוב האתרים).

פקטורים נוספים של אמון

ישנם כמובן גם פקטורים נוספים של אמון (Trustrank). אלו לא חדשים במיוחד, אבל תמיד שווה להזכיר אותם:

קישורים ממקורות מהימנים

אתרים שהקידום שלהם מתבסס רק על קישורים ממאמרים פשוטים באתרים אחרים בדרך כלל לא יזכו לאמון גבוה בנישה שלהם. למרבה הצער, בארץ זה עדיין לא לגמרי מובן מאליו ומקדמים רבים עדיין מעדיפים כמות על פני איכות. אם משתמשים ברשת פנימית של אתרים ("אתרי לווין"), חשוב שכל אתר כזה יעמוד בפני עצמו ולא ישמש סתם כבלוג פשוט שאפשר להרים בחמש דקות…

מקדמים רבים סוברים שגם אזכור שמו של אתר או אדם מסוים ללא ציון עמוד הבית שלו יכולים לתרום לאמון של גוגל מכיוון שכבר יש לו מידע עליהם.

בכל מקרה, לפי אותו מחקר של ahrefs, השפעת הקישורים באופן ספציפית על תוצאות האפס הוא לא קריטית, אבל שימוש בקישורים איכותיים ואזכורים משפיעים היטב על כלל הדירוגים.

ביקורות וסקירות חיצוניות

לצד ביקורות שמופיעות בתוך האתר, יש חשיבות גם לביקורות וסקירות חיצוניות. לדוגמה, אם מדובר בבית עסק או נותן שירותים, מדובר בביקורות מאתרים כמו זאפ, אינדקסים (דפי זהב, בזק, המקצוענים, מדרג) וכמובן הדירוגים בתוצאות המקומיות של גוגל (עבורן צריך פרופיל של Google My Business).

תוכן לא טריוויאלי

יש באתרים לא מעט דפי מידע שנראה שנכתבו כלאחר יד, אם הם מופיעים באתר שמספק שירות או מוצר מורכב, נוצר סוג של דיסוננס בין מה שהאתר מנסה למכור לבין רמת ההשקעה אותה הוא משדר מבחינת התוכן (והתוכן הוא עדיין אחד הפקטורים החשובים ביותר).

לדוגמה, אם מדובר באתר מושקע ביותר של חברת SEO, הייתם מתאכזבים למצוא מאמר דל של 300 מילים שמתיימר להסביר איך לקדם בפרוטרוט כל אתר: אי אפשר לדחוס את כל המידע הזה ל-300 מילים וכנראה גם לא ל-600…

אתר גוגל ישראל לעומת גוגל.קום

הבדל משמעותי מאוד שאפשר לראות בכל מה שקשור לתוצאות אפס הנלקחות מאתרים הוא שבארץ עדיין יש יחסית פחות שאילתות שגורמות להן להופיע. למשל, בגוגל. קום כמעט כל שאילתה שמתחילה עם מילת שאלה תקפיץ תוצאת אפס כלשהי. לעומת זאת, בגוגל ישראל, אם תרצו למצוא לכך דוגמאות, מדובר בעניין של ניסוי וטעיה.

למשל, שאילתה כמו "מי יכול לתרום דם" תקפיץ תוצאה רגילה מהאתר של מד"א, אותה השאילתה באנגלית לעומת תקפיץ תוצאת אפס.

לסיכום

בסופו של דבר, תוצאה אפס אמורה להיות כלי עזר ולא המטרה. הטכניקות שיכולות לשפר את הסיכויים שהאתר שלכם יופיע עבורן מועילות גם לאספקטים אחרים של קידום אתרים כמו למשל בניית קישורים איכותיים יותר, חיזוק האמון בפני הגולשים ומסירת אינפורמציה חשובה.

עוד דבר שחשוב להדגיש הוא שלמרות שתוצאות אפס "גונבות" חלק מהלחיצות, אתרים שלא ממוקדים רק בסוג מאוד ספציפי של עמודים (כגון אתרי מתכונים) יהיו יחסית בטוחים גם אם יופיעו רק בחלק קטן מתוצאות אפס. זאת מכיוון שסביר להניח שגם המתחרים שלהם יהיו במצב דומה.

 

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!