Stand with Israel

איך בונים אסטרטגיה נכונה לקידום אתרים בגוגל?

 

למה בכלל צריך אסטרטגיה לקידום אתרים בגוגל?

מי שלא מגיע מעולם קידום האתרים או עושה את צעדיו הראשונים בתחום נוטה לעיתים לחשוב ששירותי קידום אתרים בגוגל מסתכם בכתיבת תכנים ויצירת קישורים אליהם כדי להתברג על מילות המפתח בגוגל.

אסטרטגיה-לקידום-אתרים-בגוגל

למרות שזוהי אכן מרבית העבודה גם כיום (כפי שהדגמנו במאמר על קידום אתרים בשנת 2021), להתבסס רק על שתי הפעולות האלו בלי להסתכל על התמונה המלאה זה קצת כמו להתחיל לכתוב עבודת סמינריון מהאמצע בלי להכין רשימת מקורות מסודרת…

1.מהי המטרה שלנו?

הדבר הראשון שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא מהי בכלל המטרה שלנו? מרבית בעלי האתרים שמקדמים באופן פעיל רוצים בסופו של דבר להגדיל את המכירות שלהם, אך זוהי לא תמיד המטרה הישירה.

לדוגמה, אתרים שרוצים לקדם אג'נדה פוליטית ירצו בכלל להגיע לקהל בעל מאפיינים ספציפיים, אתרי עמותות ירצו לפנות למי שהפרופיל שלו יצביע על כך שהוא ירצה לתרום או להתנדב. אתרים גדולים כמו למשל אתרי חדשות ואתרי תוכן שמרוויחים ממודעות ירצו לקבל בעיקר מאסות של תנועה וכך הלאה…

2. האם מדובר באתר קיים?

השאלה השנייה אותה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אחרי שהבנו מהי המטרה שלנו היא האם מדובר באתר קיים או באתר חדש.

אם החברה שבנתה את האתר היא גם חברת SEO, לא סביר שנצטרך להתעכב יותר מדי על החלק הזה. לעומת זאת, אתרים קיימים או אתרים חדשים שלא באופן אופטימלי ל-SEO בדרך כלל יעברו בדיקה מקיפה יותר.

בין היתר יבדקו הנושאים הבאים:

  • תגי כותרת ותיאור עבור גוגל: בדיקה שלכל דף באתר יש לפחות את שני תגי ה- HTML בסיסיים (Title ו-Meta Description)
  • בדיקת מהירות: האם האתר עולה מהר יחסית לאתרים אחרים באותו סדר גודל?
  • בדיקת התאמה למובייל (נייד): האם אתר נראה תקין במובייל ונוח להשתמש בו?
  • מפת אתר: האם לאתר יש מפה עם כל הדפים שבו והאם הם מאנדקסים בגוגל?
  • היררכיה: האם האתר בנוי בצורה נוחה וקל לנווט בו, האם יש היגיון לוגי בין הרמות השונות (דף בית, קטגוריות וכו')?
  • בעיות אחרות שזוהו: האם יש באתר בעיות אחרות שניתן לראות בכלים של גוגל? (בעיקר ה-Search Console)

אלו הם דברים שיחסית קל לפתור בתחילת הדרך, אך אם כבר נתחיל לבצע פעולות SEO יסודיות בהמשך או שהאתר עצמו יגדל, ייקח זמן רב לחזור אחורה ולתקן אותם.

3. מחקר מילות מפתח

בשלב השני מבצעים מחקר מילות מפתח על מנת למצוא מהן מילות המפתח (הביטויים) הכי רלוונטיים לאתר ושיביאו אליו הכי הרבה תנועה שתהיה רלוונטית גם היא. את הביטויים נחלק לכמה קבוצות:

  • מילים עם תחרות נמוכה
  • מילים עם תחרות בינונית
  • מילים עם תחרות גבוהה

לרוב ככל שהביטוי יהיה קצר יותר ועם יותר חיפושים, כך התחרות עליו תהיה גבוהה יותר. כך למשל, הביטוי "מוסך מומלץ בתל אביב" יהיה תחרותי יותר מ-"מוסך מורשה יונדאי תל אביב".

יש גם שיטות נוספות למציאות רמת התחרותיות כמו למשל בעזרת כלים שיכולים להעריך זאת או באמצעות מציאת מספר העמודים שהמילה מופיעה בכותרת שלהם. אך אלו הערכות בלבד.

קידום בגוגל מחקר מילות חיפוש

4.מחקר מתחרים

זהו עוד שלב חשוב שיכול להעניק לנו מידע על המתחרים וכך למעשה להחליט את סדר העדיפויות לגבי מילות המפתח שנרצה לקדם.

מחקר מתחרים ניתן לבצע באופן אוטומטי ובאופן ידני. בדרך כלל לוקחים את 10-15 האתרים שחוזרים בתוצאות החיפוש עבור ביטויים דומים ומנתחים אותם מבחינת האיכות הכוללת שלהם, מספר הקישורים שמובילים אליהם, המוניטין של החברות שמקדמות אותם וכו'.

גם כאן יש כלים שמסוגלים לאתר באופן אוטומטי את האתרים החזקים ביותר על סמך מילות מפתח, אך לדעתנו עדיף להזין רשימה של אתרים שכבר מצאתם כדי למצוא עליהם נתונים שיהיה קשה יותר לאסוף באופן ידני. לדוגמה, סוגי הקישורים שהם מקבלים (אקדמאים, ממשלתיים ו"רגילים").

מחקר מתחרים קידום בגוגל

5.קביעת סדר עדיפויות

לאחר שיש לנו את מילות המפתח הרלוונטיות ואנחנו מכירים את המתחרים העיקריים בתחום שלנו, אנחנו יכולים להתחיל לקבוע סדר עדיפויות לקידום של מילות המפתח השונות. האסטרטגיה הטובה ביותר היא למצוא הזדמנויות : כלומר, מילים שיהיה כדאי להשקיע בהן מאמץ, אבל במידה כזו שלא תפריע לקידום של מילים אחרות ורק עד גבול מסוים. זאת בהתאם לתקציב ולזמן העומד לרשותנו. בהקשר הזה חשוב לזכור שככל שבוחרים במלים מאתגרות יותר, כך ייקח יותר זמן עד שנראה תוצאות (בדרך כלל לא פחות מ-3 חודשים).  

חשוב לציין כי קידום של מילה מסוימת משפיע לטובה גם על דירוגים של מילים אחרות דומות. לכן, אנחנו לא בהכרח "מבזבזים" קידום של מילה אחת על פני קידום של מילה אחרת.

6.בניית תוכן וקישורים

בשלב זה מתחילים לבנות את התוכן והקישורים על סמך מילות המפתח וסדר העדיפויות שקבענו בשלב הקודם. המטרה שלנו היא לקבל את הקישורים הכי איכותיים לתכנים הכי איכותיים שיש לנו.

מרבית האתרים "מוציאים" קישורים לאתרים אחרים ומקבלים קישורים מתכנים שאינם התכנים המרכזיים בהם. לעיתים קוראים להם גם "מאמרי קידום", אבל חשוב לשאוף שגם תכנים אלו יהיו כמה שיותר איכותיים מכיוון שיש להם השפעה ישירה על איכות הקישורים שנקבל (לא מספיק לקבל קישור מאתר נחשב).

כמובן שיש עוד שיטות רבות לקבלת קישורים וחשוב לגוון ביניהן. קישורים שקל מאוד לקבל בדרך כלל גם לא יהיו שווים הרבה…

7.מעקב אחרי ביצועים

אומנם מספרנו את השלב הזה, אבל לרוב הוא מתנהל לכל המאוחר במקביל לשלב הקודם ואפילו קודם לכן (כדי שיהיה לנו מדד להשוואה).

את הביצועים אפשר למדוד בכמה רמות בהתאם למטרה אותה הצבנו לעצמנו בתחילת הדרך:

א. מבחינת תנועה ניתן להשתמש בכלים כמו  Google Analyticsשיכולים להראות חתכים שונים כמו למשל מספר הגולשים החוזרים לעומת החדשים, כמה זמן הגולשים נשארים באתר וכך הלאה.

 לדוגמה, אם יש לנו אתר שמציג מתכונים, אבל הגולשים נוטשים אותו במהירות, יכול להיות שאנחנו לא מתמקדים במילות המפתח הנכונות (אולי התמקדנו יותר מדי בתבלינים) או שהמידע לא עונה על מה שהלקוח מצפה למצוא (אנחנו מבטיחים מתכונים מהירים, אבל לכל מתכון יש רשימת רכיבים ארוכה מאוד..).

ב. מבחינת מיקומים, אנחנו יכולים לבצע בדיקה של מילות מפתח ולהסתכל על מגמות של ביטויים דומים שמובילים לאותה קבוצה של עמודים.

יש גם נתונים שרק גוגל יכולה לתת לנו דרך ה-Search Console. לדוגמה, כמה אנשים צפו בדפים מהאתר שהוצגו בתוצאות החיפוש? גוגל גם יכולה להראות לנו את ממוצע המיקומים "האמיתי" כשהיא לוקחת בחשבון סדרות שונות של תוצאות שמותאמות לכל גולש, ולא רק מצב של גולש שאין עליו נתונים כלל (כפי שעושים הכלים הסטנדרטיים).

 ניתן לראות את הדו"ח של התקופה הנוכחית או להשוות אותו לתקופה הקודמת.

לדוגמה, בתמונה למעלה אפשר לראות שלמרות שהמיקומים הממוצעים כמעט לא השתנו, היו יותר חשיפות וגם יותר לחיצות אבסולוטיות. הדבר יכול להעיד על כך שיותר מילים רלוונטיות הגיעו למקומות גבוהים על חשבון מילים פחות רלוונטיות שאיבדו מיקומים.

מיקום בגוגל

יש לשים לב שכמות הלחיצות שמופיעה בדרך כלל לא תהיה זהה לכמות הלחיצות שנראה מהערוץ האורגני ב-Google Analytics באותה התקופה.

ג. מבחינת המרות: כפי שכתבנו בהתחלה, עבור מרבית האתרים ההמרות הן בסופו של דבר מה שקובעות הצלחה או דשדוש במקום. יש לא מעט דרכים למדוד המרות: באמצעות קביעת יעדים ב-Analytics ומעקב אחרי מספר טפסי הלידים / צור קשר שנשלחים , דרך מספרי הזמנות שהושלמו בחנויות וירטואליות, מעקבי אחרי שיחות למספר הטלפון שמוצב באתר והעברתן ל-CRM ועוד.

8.חזרה להתחלה (כמעט…)

בשלב האחרון אנחנו למעשה נדרשים לחזור להתחלה, לבדוק מה עשינו נכון ומה עשינו לא נכון.

הנה לדוגמה כמה תוצאות פחות רצויות שכדאי להבין את הסיבות להן:

  • האם יש מילות מפתח שהצלחנו לקדם ובכל זאת דף הנחיתה הפנימי שדרכו עברו רוב הגולשים לא הביא לנו את התוצאות הרצויות?
  • האם יש מילות מפתח במיקומים גבוהים, אבל עם אחוזי לחיצות נמוכים?
  • האם יש מילים שחשבנו שיהיה קל לקדם, אך בסופו של דבר הסתבר לנו שזהו לא באמת המצב?
  • האם גולשים שנחתו לדף הבית הגיעו לאן שרצינו או שהם נטשו את האתר בלי להשאיר פרטים?

לסיכום, חשוב לזכור שבכל מה שקשור ל-SEO, ישנם כל הזמן שינויים ותזוזות. לעיתים משהו שלילי שנראה לנו כאילו קרה "באשמתנו" למעשה קרה בגלל שינוי באלגוריתם של גוגל או אפילו מתחרה שנתן "פוש" רציני. לכן רצוי לבצע שינויים באופן מידתי ולנסות גם דברים חדשים שאולי לא חשבנו עליהם קודם, כולל קידום של מילות מפתח מאתגרות יותר.

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!