סוכנות פרסום ושיווק דיגיטלי – אתם עדיין לא שם ?
בעשור האחרון העולם שלנו עבר בבת אחת מ-20 קמ"ש ל-100 קמ"ש ואנחנו מוצפים באינספור גירויים ומידע על בסיס יומי, כשמה שקרה לפני שעתיים כבר לא מעניין אף אחד. באופן לא מפתיע, גם הציפייה להצלחה מהירה בתחומים כמו שוק ההון או נכסים מניבים כגון נדל"ן היא חזקה מאי פעם.
מי שמשותף להרבה מן התחומים האלו הוא שמדובר בתחומים ספקולטיבים יחסית שבהם לא ניתן להבטיח תוצאות קידום מהירות. אם נרצה ואם לא נרצה, תחום קידום האתרים שייך לקטגוריה הזו: למקדמי אתרים יש פערי מידע עצומים לגבי האופן בו גוגל פועל ולכן הרבה פעמיים הם נאלצים לפעול על פי ניסוי וטעיה מושכלים. זה לא אומר שאי אפשר להגיע לתוצאות טובות ולפעמים אפילו יחסית במהירות, אבל זה לא קורה בין לילה אחד או שניים ודרש פרק זמן מסוים ותהליך מוסדר וברור.
ההבדל בין On Page לבין Off Page ולמה הוא כל כך חשוב לעניין שלנו
כדי להבין למה קידום אתרים בגוגל זה לא דבר שאפשר לעשות מהר, צריך קודם כל להבין את ההבדל בין On Page לבין Off Page – שני הצדדים של קידום האתרים המודרני:
On Page הן כל הפעולות שאנחנו מבצעים ברמת האתר עצמו. לדוגמה:
- סידור התפריטים בסדר לוגי וברור
- עיצוב נוח וידידותי למשתמש שגם גוגל יוכל לקרוא, במיוחד בסמארטפונים שבהם שטח התצוגה מוגבל.
- שימוש בקוד מהיר ותמונות בנפח קובץ סביר שיביאו לכך שהאתר עצמו ייטען מהר.
- תוכן איכותי שגם עבר אופטימיזציה עבור מילות המפתח וישאיר את הגולשים יותר זמן באתר
מה שמשותף לכל הפעולות האלו הן שגוגל יכול לקרוא ו"לעכל" אותן בזמן קצר יחסית. באתרים חדשים זה יכול לקחת לו זמן, אבל בדרך כלל מדובר בשבועות ולא בחודשים.
לעומת זאת, תחום ה-Off Page מתאר את כל מה שקשור באינטראקציות והקשרים של האתר עם אתרים ומקומות אחרים ברשת. לדוגמה, חברת האחסון עליה הוא נמצא, שם הדומיין (הכתובת) שמחובר אליו, אבל בעיקר טיב ומספר האתרים האחרים שמקשרים אליו. במילים אחרות, מארג הקישורים (או "פרופיל קישורים" כפי שלעיתים מכנים אותו)
הקישורים הם אלו שאחראים במידה לבניית האמון של האתר אל מול גוגל ולפיכך זהו החלק המרכזי יותר כיום ב-SEO וזה שבו רוב מקדמי האתרים מתמקדים לטווח הארוך. מערך קישורים טוב ואיכותי יוביל גם לדירוגים גבוהים יותר.
למה בניית קישורים מהירה מדי יכולה להיות בעייתית?
בכל מה שקשור ל-On Page, גוגל מעניש או פשוט משאיר במיקומים מאוד נמוכים בעיקר אתרים שעושים שימוש ברור מאליו בטכניקות פסולות. לדוגמה, הם מעבירים אוטומטית גולשים לאתרים אחרים או יוצרים הרבה מאוד תוכן באיכות ירודה. קשה מאוד לקבל עונש מגוגל ברמת ה-On Page בטעות, ואם זה קורה, מדובר יהיה באתר שגם מציעה חווית גלישה בעייתית מאוד לגולשים שלו (למשל, הצפת האתר במודעות).
לעומת זאת, בניית קישורים בעייתית בהחלט יכולה להתרחש עקב חוסר ידע ולא רק בזדון. בדרך כלל מדובר ביצירת קישורים מאתרים בעייתיים או יצירת קישורים בקצב מהיר מדי מתוך חוסר הבנה איך הטריגרים השליליים של גוגל פועלים.
אגב, ניסיון לבצע קידום מהיר שנוגד בכוונה תחילה את ההנחיות של גוגל במטרה לתחמן את המערכת ולזכות במיקומים גבוהים באופן מהיר נקרא "קידום שחור".
חשוב לציין שאין כאן חוקים ברורים, ורוב המקדמים פשוט מנסים ללכת בין הטיפות מבלי להיפגע. למעשה, על פי גוגל, כל בנייה יזומה של קישורים היא בעייתית, אבל בשטח מקדם שלא ייצור ("ייבנה") קישורים כלל בדרך כלל לא יוכל לעקוף את המתחרים שלו.
מלבד לכך שעדיף לבנות קישורים באופן הדרגתי, ישנם גם שינויים רבים בגוגל שלא ניתן לחזות מראש. ככל שלוקחים סיכון גדול יותר בקידום, כך גם השינויים באלגוריתם של גוגל עשויים יהיו להשפיע על האתר בצורה קיצונית יותר.
מעבר לשינויים באלגוריתם ישנה גם ענישה ידנית. כלומר, אם "צוות האיכות" של גוגל מגיע למסקנה שאתר מסוים מפר את ההנחיות של החברה באופן שחורג מהנורמה, הוא עשוי לדחוק אותו למיקומים נמוכים או אפילו להסיר אותו מתוצאות החיפוש (מהאינדקס).
למרבה המזל, אם בעל האתר נרשם לקבלת הודעות מגוגל (דרך שירות שנקרא Search Console), הוא יקבל התראה והוראות כיצד יוכל לתקן את המצב.
אז כמה זמן באמת לוקח לקדם אתר?
התשובה לשאלה הזו תלויה במספר גורמים:
1.רמת התחרותית בתחום שבה האתר פועל: לדוגמה, קידום של אתרים בתחום עריכת דין יהיה בדרך כלל מאתגר יותר מאשר אתר בתחום כמו מכירת מזון מוכן. יש גם הבדל משמעותי בין קידום אתרים בגוגל ישראל לבין קידום אתרים בחו"ל.
2.המצב הנוכחי של האתר: ישנם אתרים שהם חדשים לחלוטין וכוללים רק כמה עמודים, אתרים "בוגרים" שכמעט לא השקיעו בקידום שלהם (או עשו עבודה גרועה), אבל גם אתרים שהקידום שלהם לא רע בכלל והסיבות להחלפת חברת הקידום או המקדם הן לא בהכרח בגלל תוצאה בעייתית.
לפיכך, יש אתרים שיהיה אפשר "ליישר" יחסית מהר ויש כאלו שיהיה צורך קודם כל להשקיע בהם לא מעט ורק לאחר מכן לעבור לשלב ה-Off Page.
3.משאבים: המשאבים העיקריים של חברת הקידום הם האתרים שנמצאים ברשותה ודרכם היא מקדמת אתרים אחרים, הזמן שמוקדש לקידום וכוח העבודה שלה (חלק מהחברות מעסיקות מספר עובדים וחלק נעזרת בפרילנסרים).
כמות גדולה של משאבים יאפשרו לבצע את תהליך ה-On Page במהירות גבוהה יותר ולמצוא יותר הזדמנויות לבניית קישורים. יחד עם זאת, יש כאמור גבול למספר הקישורים אותם ניתן לבנות בחלק של ה-Off Page, כך שמעבר לסף מסוים לא כדאי לנסות ולהעביר את הקידום להילוך גבוה יותר.
המשמעות היא שאם התקציב של הלקוח מוגבל, ייקח גם יותר זמן לקדם את האתר שלו מכיוון שבסופו דבר זמן = כסף.
אלו הפקטורים העיקריים ויש ניואנסים רבים שלא הזכרנו אותם. לכן גם קשה לתת הערכה מדויקת לגבי כמה זמן בדיוק לוקח זמן לקדם אתר בצורה בטוחה.
מעבר לכך, קידום הוא כזכור תהליך הדרגתי: קידום "שנתקע" באמצע או חוזר אחורה מבחינת גיוס לקוחות חדשים או מכירות בחנות וירטואלית למעשה לא ישיג את המטרה שלו (אלא אם כן העסק הגיע לסף קיבולת גיוס הלקוחות החדשים שהוא יכול לקלוט ואז המטרה תהיה בעיקר לשמר את המצב הקיים).
אבל אם צריך בכל זאת לתת הערכה: באתרים שיש להם הרבה פקטורים שעובדים לטובתם אפשר לפעמיים לראות שינויים חיוביים גם אחרי מספר חודשים בודדים. לדוגמה, אתרים בנישה מאוד ספציפית שאין בה הרבה תחרות.
באתרים קצת יותר מאתגרים זה יכול לקחת חצי שנה, באתרים אפילו סבוכים יותר זה יכול לקחת שנה ובתחומים מאוד תחרותיים כמו למשל השקעות בשוק ההון, מכירת חופשות או הימורים מקוונים (בחו"ל), לפעמיים זה יכול לקחת גם מעל שנתיים!
התקציב שלי מוגבל או שאני חייב להתחיל לגייס לקוחות עכשיו – מה אני יכול לעשות?
אם התקציב שלכם מוגבל ואתם לא רוצים לחכות לנצח עד שהאתר שלכם יתחיל לזוז ותוכלו לקבל לקוחות חדשים או כל יעד אחר שעבורו הקמתם את האתר, ישנם כמובן גם ערוצים שבהם ניתן לראות תוצאות מהירות יותר. שילוב של מספר ערוצי שיווק דיגיטלי יחדיו (ובתוכם הקידום האורגני) יבטיח לכם גם פיזור סיכונים טוב יותר.
ערוץ השיווק הבולט ביותר מבחינה זו הוא קידום ממומן בגוגל מכיוון שבו משלמים רק עבור הקלקות, הקידום / הפרסום הממומן יאפשר שליטה בתקציב והחזר השקעה מהיר. ערוצים נוספים הם עמודי פייסבוק ורשתות חברתיות או ופרסום כתבות תוכן ועוד מגוון אפשרות שיווק ופרסום.. ניתן להתאים את אסטרטגיה מתאימה לכל עסק במטרה לענות על הצרכים שלו כמו תוצאות מהירות/בניית נכסים דיגיטליים משמעותיים לטווח ארוך/חיזוק מותג בדיגיטל וכל צורך דומה בעזרת אסטרטגית פרסום נכונה ומתאימה עבור כל עסק.