Stand with Israel

איך ליצור עמוד שאלות ותשובות אפקטיבי?

 

אחת משיטות החיפוש המועדפת על הגולשים היא שאילת שאלות ישירות בתיבת החיפוש של גוגל אחרי הכול זה הרבה יותר קל לשאול שאלה באופן ישיר וגוגל בדרך כלל גם מספיק חכם כדי למצוא תשובות רלוונטיות, ואפשר גם לבצע חיפוש קולי או חיפוש חכם באמצעות העוזר האישי של גוגל (שעוד לא ממש עובד טוב בעברית).

לפעמיים גוגל פשוט יחזיר עמודים רלוונטיים ולפעמיים הוא יחזיר תוצאות בפורמט של שאלות ותשובות בבלוקים שונים.

 

faq

 

כדי לגרום לאתר שלנו להופיע בתוצאות כאשר מישהו מחפש תשובה לשאלה, אנחנו צריכים לבצע אופטימיזציה לעמוד השאלות והתשובות הנפוצות (FAQ). הן לדף עצמו והן לאופן בו הוא מתקשר אל שאר האתר.

אז איך עושים את זה?

שאלות-ותשובות

 

יוצרים עמוד טוב ויעיל לגולשים

אחת הסיבות המרכזיות ליצירת דפי שאלות ותשובות מלכתחילה באתרי מסחר או אתרי תדמית היא לתת לגולשים שלנו פתרונות לסיטואציות נפוצות או שאלות שהם עלולים לשאול לפני שהם ירצו לקנות מאיתנו מוצרים או שירותים.

בכך לא שאנחנו הופכים את תהליך המכירה לפשוט יותר מבחינתו ומבחינתנו (הגולש מקבל מידע עוד לפני שהוא מתקשר אלינו), אלא אנחנו גם מפיגים את החששות של הגולש לפני הקנייה ומגדילים את האמון שלו בנו.

לדוגמה, אם יש לנו אתר שמוכר ביטוחי בריאות, עמוד השאלות והתשובות שלנו יכול לתת מידע על אופן הגשת תביעות, תוספות לפוליסה, ביטוח בזמן שהייה בחו"ל וכך הלאה. התשובות האלו אומנם נמצאות גם בפוליסה עצמה, אבל לרוב הגולשים לא תהיה סבלנות לקרוא את כולה…

שומרים על מבנה קצר ולעניין, משתמשים באמצעים ויזואליים

קל מאוד למצוא עמודים עם תשובות קצרות מדי, אבל גם תשובות ארוכות מדי הן לא אופטימליות. אם התשובה מורכבת מדי, בדרך כלל עדיף ליצור עבורה דף ייעודי ולקשר אליו באמצעות קישור פנימי.

לחילופין, אפשר ליצור סרטון ולהעלות אותו ליו-טיוב. נכון שמדובר במעט יותר עבודה, אבל גוגל מאוד אוהב להציג סרטונים בתוצאות החיפוש, שלא לדבר על כך שאנחנו גם נרוויח מחיפושים בתוך יו-טיוב.

אתרים שיכולים להשתמש בסרטונים שכאלו הם לדוגמה אתרים של בעלי מקצוע (איך לתחזק דק מעץ), אתרים של נותני שירותים (מה צריך כדי להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה) ועוד.

אם אתם רוצים לשלב אנימציות והסברים גרפיים בסרטונים שאי אפשר כמעט שלא להיתקל בהם היום, יש הרבה כלים שיכולים לעזור לכם בכך גם בלי שתצטרכו לשבת שעות על תוכנות עריכה וגרפיקה. 

קישורים פנימיים

ואם כבר קישורים פנימיים לעמודים אחרים באתר (פקטור חשוב עבור קידום אתרים), אפשר להשתמש בעמוד ה-FAQ כדי לקצר את תהליך המכירה (או מסע הלקוח). לדוגמה, אם יש לנו חנות למכירת ספרים אלקטרונים ואנחנו מסבירים לגולש איך מתבצע התשלום, אנחנו יכולים לשלוח אותו למבצע של מנוי לעשרה ספרים וספר ראשון חינם.

מלבד זאת, יש עמודי שאלות ותשובות במבנה מעט דומה של "מאגר ידע" (Knowledge Base). זהו בעצם אוסף של נושאים כללים ושאלות ספציפיות על כל נושא. בדרך כלל רואים אותו באתרים גדולים עם הרבה הסברים טכניים. לדוגמה, עמוד של תוכנות כשרות (SaaS), עמודים של חברות אחסון גדולות וכו'.

במקרים האלו אפשר גם לשים את הנושאים הכי פופולאריים בתפריט קבוע באתר כדי לרמוז לגוגל שהם חשובים.

לדעת מה הגולשים מחפשים,

אם העמוד שלנו מאוד מקיף או כאשר מסתבר לנו שאנחנו צריכים גם עמודים שאלות ותשובות ספציפיות יותר כמו שהסברנו בסעיף הקודם, לפעמיים לא יהיה לנו ממש ברור מה הגולשים באמת עשויים לחפש. אחת השיטות למציאת שאלות פופולאריות היא באמצעות הצבת תיבת חיפוש פנימית בתוך עמוד השאלות והתשובות או מאגר הידע ומעקב אחרי מה שהגולשים מחפשים.

אפשר לעשות את זה בקלות יחסית דרך גוגל אנליטיקס. חשוב לשים לב גם אילו חיפושים מחזירים אפס תוצאות והאם הם מצטברים לנפח משמעותי.

עוד מקור טוב למציאת שאלות רלוונטיות היא פשוט שיטוט בגוגל וחיפוש התיבות של "אנשים שואלים גם" או "חיפושים קשורים" (כמעט תמיד מופיעים למטה). בניגוד של מחקר שלם של מילות מפתח, כאן בדרך כלל מספיקות כמה דקות כדי להגיע לשאלות טובות.

 

כיצד הגולשים מגיעים לעמוד ולהיכן הם עוברים אחר כך?

עוד דבר שחשוב לדעת הוא מאיפה הגולשים מגיעים לעמודי השאלות והתשובות שלנו. אם רובם מגיעים מגוגל, כנראה שעלינו על שאלה רלוונטית ורצוי לבדוק את השאילתות לעמוד הזה ב-Search Console. (תחת דו"ח הביצועים לוחצים על עמודים ובודקים את השאילתות שמובילות לכל עמוד).

אם הם מגיעים מתוך האתר, צריך לבדוק מהיכן בדיוק. למשל, אם הם מגיעים מעמוד הבית באחוזים מאוד גבוהים, יכול להיות שהטקסט בו לא מספיק ברור, וזה מצב שאנחנו צריכים לתקן. לעומת זאת, אם הם מגיעים דרך קישור פנימי, סימן שהם כנראה מתעניינים בנו ומחפשים מידע נוסף.

לא פחות חשוב לדעת האם עמוד השאלות והתשובות באמת תרם להמרות. לשם זאת צריך לבדוק האם הוא נמצא במסלול ההמרות שלהם כפי שהגדרנו אותו בעזרת אחד מהדוחות הרלוונטיים ב-Google Analytics.

שימוש בפורמט הסכמה ועמודים במבנה דומה

אם נחזור לפורמט שהצגנו בפתיחה, אחת הדרכים לשפר את הסיכוי שגוגל יציג דווקא את העמוד שלנו היא באמצעות הטמעה של סכמה (קוד המסמן לגוגל סוג מידע מסוים) של עמוד שאלות ותשובות (FAQ).

פורמט השאלות והתשובות בולט יותר מאשר אתר שנמצא בתוצאות החיפוש כפי שהוא,  אבל יש כאן קאצ' – אם המשתמש רואה את השאלה והתשובה אליה כבר בעמוד התוצאות, מדוע שהוא ירצה להיכנס לאתר שלנו?

יש לכך כמה פתרונות:

1.הפתרון המתבקש הוא כתיבת עמוד מפורט כמו זה שהצגנו בדוגמה הראשונה. כלומר, התשובה בעצמה היא רק הקדמה לכמה פתרונות אפשריים. למרות שיש כאן רק שאלה אחת ולא מספר שאלות, אנחנו עדיין משתמשים באותה הסכמה.

2.הפתרון השני הוא ליצור עמוד מסוג How To. הפורמט עצמו הוא די דומה, אבל מחולק לשלבים. אם השלבים מפורטים יחסית, גם כאן גוגל יציג רק את השלבים הראשונים כך שהגולש יצטרך להיכנס לאתר כדי לראות את כולם.

how to-tinified

3.אפשרות נוספת היא ליצור עמוד שאלה ותשובות פתוחות של הגולשים כמו שיש באתרים כמו Reddit או Quora. יש היום כמה מערכות שיכולות ליצור פורומים פשוטים בסגנון הזה. במקרה הזה אנחנו כבר לא משתמשים בסכמה של FAQ, אלא סכמה דומה של Questions and Answers Page.

 

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!