Stand with Israel

נגישות אתרים – כל מה שצריך לדעת

 

חוק נגישות באינטרנט שנכנס לתוקפו במהלך חודש אוקטובר 2013, הוא חוק המסדיר בתוכו את כל ההיבטים החוקתיים הקשורים לתחום הנגשת אתרי אינטרנט ואפלקציות לבעלי מוגבליות. בחוק זה מופיעות התקנות המחייבות לצורך הנגשת אתרי אינטרנט לאוכלוסיות המתמודדות עם מוגבלויות כאלו ואחרות, דרגת הנגישות הנדרשת על פי אופי וסוג האתר ו/או האפליקציה, וכמובן, אמצעי האכיפה והענישה כנגד מפירי החוק.

הנגשת אתרים

חוק נגישות באינטרנט הוא פועל יוצא של  התקנות השונות המופיעות  בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התשנ"ח 1998) , והוא נועד לאפשר לכלל בעלי המוגבלויות לעשות שימוש מיטבי באתרי האינטרנט השונים ברחבי הרשת. על פי סעיפי החוק, דרישות הנגישות בישראל מחייבות עמידה בדרישות התקן הישראלי לנגישות (ת"י 5568) המתבססות על התקן הבינלאומי של ה- W3C WORLD WIDE WEB CONSORTIUM שהוא למעשה גוף התקינה הבינלאומי של רשת האינטרנט העולמית.

חשוב לציין שמעבר לחובת ההנגשה על פי החוק, תהליך הנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות מהווה אמצעי חשוב ומרכזי להגדלת החשיפה לאתר, וזאת לנוכח העובדה שעל פי ההערכות כ-15% מכלל משתמשי רשת האינטרנט בישראל הינם בעלי מוגבלות פיזית כזו או אחרת המונעת מהם גלישה מיטבית באתרים שאינם מונגשים לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות.

תביעות היעדר נגישות

חלק מסעיפי חוק נגישות באינטרנט, מתייחסים לאמצעי האכיפה והענישה כנגד בעלי אתרים ו/או מפעילי אתרים המחויבים על פי החוק בהליך ההנגשה ומסיבה כזו או אחרת טרם עשו כן. על פי החוק, קיימים מספר מסלולי אכיפה וענישה  במסגרתם ניתן להגיש תביעות כנגד בעלי אתרים ו/או מפעילי אתרים בגין היעד נגישות של אתריהם. מסלולים אלו כוללים:

  • מסלול פלילי במסגרתו מפירי תקנות חוק הניגשות חשופים להרשעה פלילית וכפל קנס בסך 150,600 ש"ח (בהתאם לסעיף 61 א' (3) לחוק העונשין). במקרה של הרשעה פלילית כנגד מפירי החוק, בית המשפט רשאי לפסוק על הפסקה מיידית של פעילות האתר לתקופה שתקבע ו/או עד להסדרת תקנות ההנגשה באתר.
  • מסלול מנהלי במסגרתו נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות רשאית להוציא צו הפרת נגשות לבעלי האתר ו/או מפעיליו. במסגרת הצו, מוטל על בעלי האתר קנס בסכום כזה או אחר ששיעורו עולה ב-5% בכל יום בו נמשכת העבירה מעבר לתקופת הזמן שנקבעה להסדרת תהליך ההנגשה של האתר.
  • תביעה פרטנית במסגרת המסלול האזרחי – תביעה אזרחית אותה רשאי להגיש כל אדם ו/או ארגון כנגד בעלי האתר ו/או מפעילו במסגרתה הוא מחייב את הנתבע לבצע התאמות נגישות באתר. כמו כן, התובע רשאי לתבוע פיצוי כספי עד 50,000 ש"ח ללא הוכחת נזק וסכום גבוה יותר במידה ונגרם לו נזק כספי.     
  • תביעה ייצוגית במסגרת המסלול האזרחי – תביעה אזרחית המוגשת מטעם אדם עם מוגבלות ו/או ארגון המייצג קבוצת אנשים עם מוגבלות ו/או גוף העוסק בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות.

 

רוצים להימנע מתביעות בגין היעד נגישות? לחצו כאן והבטיחו את נגישות האתר שבבעולתכם עוד היום!

 

מי מחויב בהנגשת אתר?

על פי התקנות המופיעות בחוק נגישות באינטרנט, חובת ההנגשה לאתרי אינטרנט חלה על כל סוגי האתרים המספקים "שירות לציבור" על פי הגדרתו בסעיף 19 לחוק שיוויון זכויות לבעלי מוגבלויות. על פי סעיף זה, שירותי ציבורי הינו שירות הניתן לציבור ו/או לחלקים מסוימים ממנו, בידי גוף ציבור ו/או מקום ציבורי ו/או שירות מכלל השירותים הבאים: שירותי מחר, רווחה, בריאות, השכלה, פנאי, ספורט, תיירות, תרבות, בידור, דת, אנרגיה, תקשורת, שירותי בנקאות (כולל: שירותי אשראי, ביטוח, פנסיה ושירות פיננסי אחר) ושירותי השכרת כלי רכב.

 

על פי הגדרת החוק, ישנם 3 גורמים המחויבים בהנגשת אתריהם באינטרנט:

  1. גופים פרטיים הפועלים למטרות רווח (חברות ועסקים)
  2. רשויות ציבוריות (משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, תאגידים וכו)
  3. גופים פרטיים ו/או ציבוריים הפועלים שלא למטרות רווח (עמותות המספקות שירות לציבור).

 

חשוב לדעת: התקנות לנגישות אתרים חלות על כל סוגי השירותים, תוך התחשבות במחזורים השנתיים של בית העסק, כאשר אתרי מסחר בעלי מחזור כספי גבוה מחויבים בתהליך הנגשה ברמה הגבוהה ביותר ואתרי מסחר בעלי מחזור כספי נמוך, עשויים להיות פטורים מתהליך ההנגשה. לבירור רמת ההנגשה הנדרשת לאתר האינטרנט שבבעלותכם לחצו כאן

 

סוגי שירותים המחוייבים בהנגשה

 

הנגשת אתרים נועדה לאפשר לבעלי מוגבלויות לעשות שימוש מיטבי ואפקטיבי בשירותים ובמידע המופיעים באתרי האינטרנט המחויבים על פי חוק בתהליך ההנגשה. כאשר מדברים על תהליך הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות מדברים בין היתר על הנגשת האתר לאוכלוסיות המתמודדות עם עיוורון צבעים וליקויי ראייה, חרשות ליקויי שמיעה, מוגבלויות מוטוריות ומוגבלויות קוגנטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ודיסלקסיה. כמו כן, הנגשת אתרים מיועדת לאוכלוסיית הגיל השלישי.

 

על פי החוק, שירותי אינטרנט החייבים בנגישות כוללים תכנים בכל פורמט (טקסט, מסמך, תמונה או וידאו) המועברים דרך תשתיות רשת האינטרנט ומוצגים למשתמשי הקצה (גולשים) באמצעות אתרי אינטרנט ו/או יישומים (אפליקציות), וזאת בתנאי שהם נועדו לספק למשתמשי הקצה שירות ציבורי ו/או מידע על שירותים.

 

יחד עם זאת, הוגדרו על ידי המחוקק מספר מקרים בהם הנגישות תהיה חלקית ו/או תעשה בהתאם להוראות החוק לגביהם. מקרים אלו כוללים בין היתר: תכנים אשר נוצרו על ידי צד שלישי, תכנים אשר פורסמו ברשתות החברתיות השונות, תכנים הקשורים למידע אישי של מקבל השירות ונגישות וידאו שלגביה חלה חובת הנגשת של סרטוני וידאו רק על רשות ציבורית ו/או גוף מסחרי שמהחזור הכספי הממוצע שלו עומד על 5 מיליו ש"ח בשנה.

 

תהליך הנגשת אתרים – מה חשוב לדעת?

 

הנגשת אתרים חייבת להיעשות בהתאמה מדויקת לרמת הנגישות הנדרשת לסוג ואופי האתר ובהתאם לתכנים המופיעים בו, כאשר ישנם מספר כלים בסיסיים להנגשת האתר וביניהם: פיצ'ר ייעודי להתאמת גודל פונט באתר, פיצ'ר ייעודי למעבר לצפייה באתר בגווני אפור – שחור – לבן, פיצ'ר ייעודי לניווט מלא בין דפי האתר באמצעות פקודה קולית, פיצ'ר ייעודי המאפשר הקראת טקסטים המופיעים באתר, פיצ'ר ייעודי המאפשר השגת שליטה בבהירות צבעי האתר ופיצ'רים נוספים אותם ניתן להתאים לרמת ההנגשה הנדרשת על פי התקן הישראלי המחייב.

אנחנו מספקים פתרון הנגשה מבית חברת USERWAY והטמעה של טכנולוגיות נגישות לכל סוגי האתרים והאפליקציות המחויבים על פי חוק בתהליך ההנגשה. הפתרונות הטכנולוגיים המוצעים על ידינו, מאפשרים הבטחת תאימות לרמת הניגשות הגבוהה ביותר הנדרשת בישראל, וכל זאת מבלי לשנות את הקוד הקיים באתר. כמו כן, אנו מספקים פתרונות טכנולוגיים המאפשרים תאימות מקסימאלית לדרישות תקן של גופים ממשלתיים ורגולטוריים ברחבי העולם. 

פתרונות השירות המוצעים על ידינו בתחום הנגשת אתרים, מיושמים על ידי צוות מוביל בעל ניסיון רב שנים בתחום נגישות אתרים והאפליקציות. עם סיום תהליך ההנגשה, אנו דואגים גם להנפקת תו אתר נגיש על ידי איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת נגישות ישראל. תו זה מופיע בין דפי האתר והוא מהווה אסמכתא עבור כלל העושים שימוש באתר כי בוצעו בו כל הפעולות הנדרשות לצרכי התאמתו לתקנות המופיעות בחוק.  

רוצים לדעת יותר על תהליך הנגשת אתרים  צרו איתנו קשר

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!