Stand with Israel

גוגל מקומות – המדריך השלם

גוגל מקומות (Places) הוא אחד השירותים המתקדמים של גוגל שנועד לחבר את העולם הפיזי העסקי עם תוצאות החיפוש. מבחינת מקדמי אתרים, מדובר בכאב ראש לא קטן מכיוון שהפרמטרים שבאמצעותם גוגל מודד את הרלוונטיות של עסק מסוים, שונה בתכלית מהפרמטרים בהם הוא משתמש למדידה של אתרים "רגילים". מעבר לכך, העמודים של העסקים המקומיים נמצאים בתוך גוגל פלוס, מה שנותן לגוגל שליטה כמעט מוחלטת על מה שמוצג בעמודים הללו.

עוד בעיה מורכבת יחסית שנוגעת ל –  Google Places היא שהתוצאות מושפעות באופן חד וברור מהמיקום הפיזי של המשתמש, עד לרמת הרחוב המדויק בו הוא נמצא (והרי היום יותר ויותר אנשים גולשים דרך מכשירים סלולאריים). מסיבה זו, קשה מאוד לעקוב אחרי "המיקומים" של הדפים השונים. גוגל אמנם נותנת מידע סטטיסטי אודות המבקרים בדף, אבל זהו מידע מצומצם מאוד יחסית ל – Google Analytics.

יצירת דף העסק המקומי

לפני שנתחיל להסביר אודות תהליך הרישום, חשוב להבין שנכון להיום (תחילת 2013), גוגל מקומות מתחלק לשרות הקלאסי ולשרות Google + Local. הרישום בכל אחד מן הממשקים הוא מעט שונה, אך בעתיד צפוי איחוד שיאפשר להירשם דרך ממשק אחד מאוחד. מכיוון שהרישום דרך Google + הוא החדש יותר, נעדיף להדגים את הממשק החדש ולא את הישן.

על מנת להתחיל ברישום, יש לגשת לחשבון Google +  וללחוץ על "דפים" (האפשרות התחתונה ביותר). לאחר מכן יש לבחור ביצירת דף חדש (בצד שמאל באדום) ולבחור בעסק מקומי. חשוב מאוד לבחור בעסק מקומי ולא בשום סוג אחר, מכיוון שרק כך נוכל להיות בטוחים שהדף יופיע גם בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל.

אם גוגל יזהה את מספר הטלפון שנקליד בתיבה, הוא ייתן לנו לבחור את העסק עצמו (גם אם כבר יש לו דף רגיל בגוגל פלוס). אם לא, נאלץ להקיש את שם העסק והפרטים שלו שוב פעם.

אם גוגל כבר מכיר את המיקום של העסק, בשלב זה נאשר את המיקום שלו על המפה, אחרת, נעשה זאת בשלב מאוחר יותר.

כעת נקיש את הפרטים הכללים של העסק כולל דף חיצוני. (חשוב מאוד למי שיש לעסק שלו גם אתר אינטרנט).

כעת נקליד פרטי קשר נוספים, נבחר תמונת כותרת ולוגו. חשוב לדעת שמספר הקטגוריות בעברית הוא כרגע מוגבל מאוד ומייצג רק את אותם עסקים שמופיעים בגוגל ישראל כמקומות. לכן ייתכן שלא תמצאו את הקטגוריה הספציפית שלכם ותאלצו לבחור בקטגוריה הקרובה ביותר. בכל אופן, יש לבחור קטגוריה שקשורה באופן כלשהו לעסק, אחרת גוגל ייראה זאת כספאם.

וזהו, הדף הבסיסי מוכן!

אימות

שלב האימות הוא השלב החשוב ביותר באם רוצים שהעסק יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל. גוגל מצידו, לא יכול להציג עסק בתוצאות החיפוש לפני שהוא וידא ב – 100% שהעסק קיים, אחרת הוא יתמלא באלפי עסקים שכלל לא קיימים והספאם יחגוג.

האימות הטוב ביותר הוא דרך גלויה שנשלחת לכתובת הדואר הפיזית של העסק. גוגל לא מאפשר להשתמש במספר תא דואר (שהם פחות רלוונטיים בארץ, אך יש עסקים שעדיין מציינים אותם בכתובת).

לאחר שהעסק אומת באמצעות קוד PIN, הוא עובר תהליך אישור פנימי של גוגל שיגרום לו להופיע סוף כל סוף בתוצאות החיפוש.

מה עכשיו?

למרבה הצער, עכשיו מתחיל החלק המסובך של דחיפת העסק כלפי מעלה בתוצאות החיפוש. להלן הפרמטרים העיקריים לפיהם גוגל קובע את הרלוונטיות של העסק בתוצאות החיפוש :

האם יש לעסק פרטים אותנטיים ובעיקר תמונות או קטעי וידאו שלא מדווחים כזיוף על ידי הגולשים?
האם יש לעסק ביקורות גולשים או ביקורות מאתרים אחרים? (בחו"ל יש חשיבות גדולה מאוד לאתר Zagat  שנקנה זה מכבר על ידי גוגל)
האם המידע שמופיע באתרים חיצוניים תואם למידע אודות העסק? כזכור, גוגל חושש מאוד מהצגת עסקים לא אותנטים.
מספר רישיון מקצועי (תקף בעיקר בחו"ל)
ביקורות (ראו סעיף הבא)
מכיוון שבתוצאות החיפוש יש מקום לכל היותר לשבעה מקומות, הרי שעסק שלא נמצא באחד מהמיקומים האלו, כמעט ולא זוכה לחשיפה. לעיתים גוגל מציג גם עסקים שלא נרשמו מיוזמתם, והדבר מקשה עוד יותר על עסקים להתבלט בתוצאות. החדשות הטובות הן שבניגוד לעבר, לחיצה על הכותרת של העסק, מפנה ישירות לאתר האינטרנט שלו ולא לעמוד הלוקאלי (אליו מגיעים על ידי לחיצה על מספר הביקורות או החץ שמופיע בעת מעבר על האותיות).

אם כך, מהם הצעדים החשובים ביותר לקידום העסק?

איסוף של מדיה רלוונטית והטמעתה בעמוד המקומי של העסק
הסבר ללקוחות אודות החשיבות שבכתיבת ביקורות חיוביות, במיוחד אלו שהגיעו מגוגל
רישום באינדקסים לוקאליים, גם אם כיום אין להם כמעט חשיבות מבחינה אורגנית (ישנן מספר חברות שמספקות את השירות הספציפי הזה)
התעדכנות בבלוגים שכותבים על קידום מקומי מהארץ ומחו"ל. ישנו גם פורום רשמי של בעלי עסקים בגוגל, בו נציגי גוגל מפרסמים הנחיות חדשות. בפורום זה ניתן גם לקבל תמיכה לעסק שלא אומת כיאות או הפסיק להופיע בתוצאות החיפוש. 

ביקורות – חרב פיפיות של העסקים המקומיים

וכעת הגענו לעוד נקודה מאתגרת : הביקורות. גם אם לאתרים כמו rest או 2eat קל יחסית להכניס ביקורות חיוביות, הרי שגוגל מסתכל גם על הביקורות שהגולשים כותבים בתוך העמוד.

ברחבי האינטרנט נוצרה תעשיה שלמה של כותבי ביקורות, אך האמת העצובה היא שקשה לכתוב ביקורות אותנטיות שאינן של גולשים "אמיתיים" שביקרו בעסק, בוודאי שלא בעברית. מצד שני, הביקורות בעברית הן יחסית פשוטות ומדורגות רק על ידי חווית הקניה הכוללת ולא בערכים מספריים.

הגולשים עצמם יכולים לא רק לכתוב ביקורת, אלא גם לדרג ביקורות אחרות, ולכן אם ביקורת מסוימת אינה מועילה ,גוגל עשויה לסמן אותה בדגלון ספאם. מעבר לכך, לאחרונה היא מחייבת את המבקרים להזדהות בשמם האמיתי (לא ניתן לכתוב ביקורת מבלי להתחבר לחשבון גוגל פלוס).

מה צופן העתיד לחיפוש המקומי בארץ?

ללא שום ספק, בימים אלו אנחנו רק מתחילים לראות את ההשפעה העצומה שיש ל – Google Places על שוק החיפוש בארץ : תחומים שלמים כמו מסעדות או בתי מלון הפכו בין לילה אחד למאתגרים הרבה יותר מכיוון שכעת תוצאות החיפוש המקומיות בולטות הרבה יותר מהאתרים האורגניים. אתר שהיה בעבר במקום רביעי, יימצא את עצמו נדחק אל תחתית דף התוצאות. למרות שאפשר לראות את חצי הכוס הריקה, אין ספק שנפתחה כאן הזדמנות חדשה לעסקים שעד כה לא היה להם ייצוג הולם בגוגל, להופיע במקומות טובים. יתרה מכך, כעת לא רק הקישורים הם אלו שקובעים, אלא גם חוות הדעת של הלקוחות והגולשים. אם פעם  הכוח היה בידי חברות הקידום עם התשתית הטובה ביותר, הרי שהיום הכוח נמצא אצל החברות שיודעות כיצד להסתגל לעידן החדש ולהבליט את העסק של הלקוח שלהן מעל כולם. לאט לאט, שיטות קידום ישנות ונדושות, יפנו את מקומן לטובת שיטות קידום יצירתיות יותר הדורשות מידה מרובה של תחכום וחדשנות.

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!