Stand with Israel

עיצוב לוגו ומיתוג עסקי

 

עיצוב לוגו הוא אחד השלבים החשובים ביותר בכל תהליך מיתוג של עסק חדש. הוא יכול להפוך גם מיתוג של עסק בעל שם ג'נרי יחסית למשהו מיוחד אשר יתרום לזכירות וההבלטה של העסק אל מול המתחרים.

למרבה הצער, לא מספיק עסקים קטנים כגדולים מודעים לחשיבות של לוגו מוצלח ולעיתים הם פונים למעצב הלוגו הכי זול שהם מסוגלים למצוא, או זה שיפיק להם את הלוגו במהירות הכי גבוהה ויוריד להם כבר את "המשקולת" הזו מהגב.

אבל לוגו מוצלח הוא לא משהו שבונים ביום אחד אחרי סקיצה אחת, ומי שתפקידו לעצב את הלוגו חייב להבין את הערכים שהעסק רוצה לשדר ואת מה שמייחד אותו אל מול עסקים אחרים, במילים אחרות, את המיתוג העסקי שלו. לוגו מקצועי בדרך כלל עובר חמש, שש או אפילו יותר סקיצות עד לתוצאה הסופית.

מסיבה זו, הלוגו צריך לשרת את המיתוג ולא ההפך. לא ניתן לעצב קודם כל את הלוגו ועל פיו לבנות את המיתוג.

עקרונות חשובים ליצירת הלוגו המושלם (או לפחות הכי טוב שאתם יכולים לעצב)

הלוגו חייב להיות פשוט: יכול להיות שיצא לכם לראות רשימה מגניבה של לוגואים עם כל מיני טריקים וויזואליים כמו אותיות נחבאות או זווית מסוימת שממנה ניתן לראות משהו אחר לגמרי.

במציאות, סביר להניח שאף אחד לא באמת יחפש את הטריקים האלו, אלא אם כן הם יהיו ממש מול העיניים. או לחילופין, שהסלוגן יהפוך אותם לברורים. לדוגמה, כמעט כל מי ששומע את הסלוגן של LG  יכול להראות שהאותיות L ו-G מתחברות לפרצוף.

לוגו ששובר את המוסכמות מגביר את הזכירות של המותג: לוגו פשוט לא בהכרח חייב להיות משעמם. דוגמה דומה לזו של LG היא של "מישלן". כשרואים את האיש המחייך שעשוי מצמיגים אי אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בחברה אחרת. זאת למרות שמישלן היא כבר מזמן לא רק יצרנית צמיגים, אלא נחשבת לאחת האוטוריטות המשפיעות בעולם בתחום ספרי התיירות וביקורת המסעדות.

לוגו

הלוגו חייב לשדר את האווירה הנכונה: לא הייתם מצפים שלוגו של משרד עורך דין יהיה בצבע סגול בפונט של מועדון לילה או שלוגו של משקה אנרגיה יהיה בצבע אפור בפונט עדין… אנחנו כמובן מגזימים בכוונה, אך רק כדי להדגיש שגם לפרטים הקטנים ביותר יכולה להיות השפעה מרחיקת לכת על מה שהלוגו שלכם משדר.

ואגב, אם כבר דיברנו על צבעים, לעיתים אנחנו צריכים לחשוב היטב על צבעים שיכולים לשדר מספר משמעויות, במיוחד אם הלוגו שלנו הוא בינלאומי. אחת הדוגמאות הידועות ביותר היא הצבע הלבן אשר בתרבויות המזרח הרחוק מסמל דווקא מוות ועצב. לכן, סביר להניח שבארצות אלו לא הייתם רוצים לפרסם רשת מזון מהיר עם לוגו שמדגיש את הצבע הזה למרות אפקט הגלובליזציה.

"תרגום של לוגו": ואם כבר דיברנו על גרסאות שונות של לוגואים בין מדינות, אחד הקשיים הוא לתרגם לוגו בשפה או כתב מסוים לאלו במדינה אחרת, על אחת כמה וכמה כשאנחנו מדברים על שפה כמו עברית. לעיתים הבעיה היא לא עיצובית גרידה, אלא נובעת מסיבות אחרות כמו למשל משמעויות מביכות, הגייה בעייתית או אפילו חוקיים מקומיים.

לדוגמה, כאשר קנטקי פרייד צ'יקן (KFC) נכנסה לחבל קוויבק בקנדה בו שולטת השפה הצרפתית, החוק המקומי הכריח אותה להשתמש בראשי התיבות של השם המתורגם (Poulet Frit Kentucky) וכך היא הפכה באופן מוזר למדי ל-PFK. למרבה המזל, באיור עצמו היא לא הייתה צריכה לגעת..

לוגו

עוד דוגמה, מקומית דווקא שאם עברתם את גיל 30 אתם כנראה זוכרים הוא כמובן המשקה קינלי, שהיה למעשה הגרסה המקומית של "פאנטה". השם ניתן למשקה כאן בארץ מכיוון שקוקה קולה לא הצליחה להגיע להסכמה עם יצרנית משקאות מקומית קטנה בשם "פנטה" על הזכויות לשם. היום כמובן לקוקה קולה אין יותר את הבעיה הזו בארץ, והמותג קינלי שרבים עדיין זוכרים, הפך להיות מותג סודה (אגב, לא רק בארץ), אולי מכיוון שפאנטה (על כל טעמיו) לא בדיוק קורץ לאוכלוסייה המבוגרת שמחפשת משקאות פחות מזיקים…

במה שונה לוגו מודרני לאינטרנט ומדיה מלוגו קלאסי?

כיום יש אינספור גדלים ופורמטים של תמונות כותרת (Cover), אייקונים ולוגואים ברשת. למרות שמבחינות רבות קל יותר לעצב היום לוגו באמצעות תוכנות גרפיות, לא תמיד פשוט להעביר לוגו קיים לפורמט ספציפי כמו למשל ריבוע, מלבן, עיגול וכו.

לכן, אם אתם מבצעים שינוי בלוגו קיים או בונים לוגו חדש, רצוי לקחת בחשבון גם את המקרים האלו.

ניקח לדוגמה את בנק הפועלים: הלוגו המקורי של החברה כולל את המעוין האדום והטקסט "בנק הפועלים" באפור, אך כאשר החברה הייתה צריכה ליצור רצף של אייקונים עבור פייסבוק וחנות האפליקציות, כל מה שהיא הייתה צריך לעשות זה לקחת את המעוין האדום ולשים אותו במרכז.

כמעט כל האפליקציות של החברה (למעט bit) כוללות את המעוין, אם כי לעיתים בהיפוך צבעים:

לוגו

חברה אחרת שלא הייתה צריכה לעשות הרבה היא שטראוס, אשר למעשה "כיווצה" את הלוגו שלה והפכה אותו לכזה שקל מאוד לשים הן בתוך ריבוע והן בתוך עיגול. אגב, אין זה מקרי שלאחר המיזוג עם עלית שני הלוגואים נראים כמעט זהים ושניהם מדגישים את המגוון הרב של מוצרי המזון שהן מוכרות.

חוק נוסף שנגזר מהעיקרון הזה הוא הרקע של הלוגו: כיום לעצב לוגו עם רקע צבעוני שלא ניתן להפריד אותו משאר הלוגו או שהלוגו יאבד מן המשמעות שלו בלעדיו עשוי להיות בעייתי משהו מהסיבה הפשוטה שרקע לבן עדיין משתלב בצורה הטובה ביותר בתוך אתרי אינטר נט.

לכן, אם אתם רוצים להדגיש את הלוגו עם צבע מסוים, רצוי שהוא יהיה חלק מהפונט או איור אחר שמתווסף ללוגו. אם אין לכם בררה ומדובר על לוגו ישן וותיק, היפוך צבעים הוא לרוב הפתרון הטוב ביותר (ואם נחזור לקוקה קולה, גם היא נאלצה להשתמש בו מדי פעם, ולא רק בשביל דיאט קולה)

לסיכום

יצירת המותג שלכם ובעקבותיו עיצוב לוגו מתאים הוא לא עניין של "זבנג וגמרנו" או "נגעת נסעת" והוא דורש לעשות שיעורי בית אם אתם רוצים שהוא ישרת את המותג שלכם והערכים שלו. הדבר נכון במיוחד אם אתם חושבים להתרחב לשווקים בין לאומיים או אפילו לבצע מיקור חוץ למדינות אחרות. במקרים אלו עליכם לבדוק שאין שום מכשול תרבותי או חוקי שיכול לגרום לכם לחזור לשולחן העיצוב ולאבד זמן יקר.

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!