Stand with Israel

שיווק ופרסום באינטרנט

 

למרות שלא תמיד קל לראות זאת בזמן אמת, רשת האינטרנט נמצאת בפיתוח מואץ ומשנה את פניה כל הזמן. לדוגמה, אם עד סוף העשור הקודם כולם דיברו על הווב 2 ועל פריחתם של הבלוגים (הבלוגספירה), היום המיקוד עבר לרשתות חברתיות כגון פייסבוק או טוויטר בהן אנשים מעלים עדכונים שהם בעצם "מיני פוסטים" קצרים של מספר שורות לכל היותר (או 140 תווים בטוויטר).
 
בגלל השינויים המהירים ברשת, המשווק המודרני חייב להכיר את כל ערוצי השיווק הפופולריים, לדעת כיצד הם פועלים ולרתום אותם לטובתו תוך כדי חלוקת תקציב השיווק העומד לרשותו בין כולם.

שיווק באינטרנט

להלן ערוצי השיווק הפופולאריים בדגש על אופן פעולתם והיתרונות הגלומים בכל אחד מהם :

ניוזלייטרים

הניוזלייטרים (או רשימות דיוור בעברית) הם מבין ערוצי השיווק הוותיקים ברשת, אך הם עדיין אפקטיביים למדי : מדובר על הודעות דואר אלקטרוני בעלות גוון שיווקי הנשלחות לרשימה סגורה של נמענים. רצוי כי הנמענים יצטרפו אל הרשימה מרצונם על מנת שיהיה להם אינטרס אמיתי לפתוח את המודעה ולצפות בה. את רשימות הדיוור בדרך כלל מנהלים באמצעות תוכנות מיוחדות היודעות לספק סטטיסטיקה אודות מספר האנשים שפתחו כל מודעה ואף לחצו על קישורים הנמצאים בתוכה.

קידום אורגני, קידום ממומן ושיווק מחדש

ערוץ שיווק נוסף הוא דרך מנועי החיפוש ברשת, כאשר מרבית מנועי החיפוש כיום ובראשם גוגל מחלקים את התוצאות שהם מציגים לשניים : תוצאות רגילות (אורגניות) ותוצאות ממומנות. התוצאות הממומנות הן תוצאות עליהן המפרסמים משלמים ישירות לחברות החיפוש והמיקום שלהן נקבע לפי איכות המודעה , הביצועים שלה בעבר (כמה לחצו עליה) והמחיר אותם  המפרסמים מוכנים לשלם על כל ביטוי (מילת מפתח). יש לציין כי התוצאות הממומנות לא מוגבלות רק לדפי התוצאות, אלה מופיעות גם באתרים השותפים בחלוקת הרווחים עם מנועי החיפוש (ראו גם קמפיין באנרים).
 
לעומת זאת, התוצאות האורגניות הן תוצאות אותם מנועי החיפוש מסדרים על פי מידת הרלוונטיות שלהן לשאילתא אותה הקיש המשתמש. כאן בדרך כלל משלמים לחברת קידום אשר תתאים את האתר למילים שהגולש מחפש ותפיץ אותו ברשת. (ככל שהאתר מקבל יותר אזכורים מאתרים אחרים רלוונטיים ומגוונים, כך הוא נחשב לרלוונטי יותר).

בשנים האחרונות נוסף לחלק הממומן של תוצאות החיפוש גם "שיווק מחדש", כשהכוונה היא למקרים בהם גולש ספציפי צפה באתר מסוים בעבר וכעת רואה פרסומות המפנות אותו לאותו האתר גם במקומות אחרים ברשת, כך שהסיכויים שילחץ על המודעה גדלים בצורה משמעותית.

קמפיין באנרים

גם קמפיין באנרים הוא מבין "האבות המייסדים" של תחום שיווק באינטרנט, כשהרעיון שעומד מאחוריו הוא שבדף אינטרנט ניתן לכלול מודעות ממש כמו בעיתון. למרות שבשנים האחרונות ישנם מחקרים המראים כי קמפיינים מבוססי באנרים מאבדים מן האפקטיביות שלהם, עדיין מדובר בדרך שיווק ממוקדת מאוד מכיוון שאת רוב הבאנרים בעלי האתרים מכניסים בעצמם אל תוך עמודים ספציפיים המתאימים לקהל המטרה. לעיתים קרובות הבאנרים עצמם מנוהלים דרך אתרי תוכנית שותפים שמשדכים בין בעלי אתרים המעוניינים להרוויח כסף לבין המפרסמים המעוניינים לקבל  כמה שיותר חשיפה.

 
חשוב לציין שגם לגוגל יש תוכנית שותפים בשם Adsense, אך שלא כמו רוב תוכניות השותפים בשוק, אופי הבאנרים או מודעות הטקסט נקבע באמצעות אלגוריתם מיוחד ולא באופן ידני.

רשתות חברתיות, בלוגים מקצועיים וכו'

לסיום, אי אפשר כאמור להתעלם מן הכוח העולה של הרשתות החברתיות והבלוגים (שעדיין לא אמרו את המילה האחרונה). היתרון המרכזי של ערוצי השיווק האלו מתבטא בכך שהם מאפשרים לפנות לקהל יעד ממוקד ביותר לפי מאפיינים אישיים כגון תחומי עניין, חברים משותפים, מותגים אהובים וכו'. מעבר לאספקט השיווקי פרסומי שלהם, הם מאפשרים גם לחזק את המוניטין של בעלי נותני שירותים או חברות באמצעות "הצפה" של חומרים ומדריכים אינפורמטיביים, אם באמצעות פרסום פוסטים בדפי אוהדים ואם באמצעות בלוגים מקצועיים או מקצועיים למחצה (הכתובים בדרך כלל בגוף ראשון).

מרבית הרשתות החברתיות כיום מציעות מספר אפשרויות שיווק חינמיות כגון פתיחת דפי אוהדים לצד אפשרויות קידום ממומנות המבליטות פוסטים על גבי הקיר של המשתמש או משתמשות בפרסומות ממומנות הדומות לאלו של מנועי החיפוש:

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!