Stand with Israel

מבנה נכון של אתר אינטרנט

 

ישנן לא מעט דרכים לבנות אתר אינטרנט, אך מבחינה פרקטית ובעיקר מבחינת מנועי חיפוש, יש דרך מאוד מסוימת לשמור על היררכיה מושלמת באתר האינטרנט. מדובר בהיררכיה שתקל על הגולשים לנווט באתר ותגרום למנועי החיפוש לסרוק את כל הדפים שבו בצורה מושלמת. היררכיה נכונה עשויה לחסוך גם במשאבי המערכת, ולהפחית את נפח האחסון או התעבורה של האתר.

מבנה אתר

כיצד בדיוק יוצרים את ההיררכיה הזו?

חלוקה קטגוריות ועמודי משנה

אתר במבנה היררכי קלאסי, בדרך כלל יהיה מחולק לעמוד ראשי ומספר עמודי משנה שמהווים את הקטגוריות הפנימיות. קטגוריה פנימית יכולה להיות דף של ממש, או כותרת של אחד התפריטים. אם הקטגוריה מהווה דף בפני עצמו, הדף בדרך כלל יכלול קישורים לעמודי משנה בדרגה שלישית. בכל מקרה, חשוב לקשר לעמודים האלו גם מהתפריטים הקבועים ולא רק מדף הקטגוריה, אלא אם כן העיצוב הגרפי של האתר לא מאפשר זאת, או שאין תמיכה בתפריטים נפתחים.

מרבית מקדמי האתרים מעדיפים לבנות דף ייעודי לכל קטגוריה, אך אם העמודים בתוך הקטגוריה מספיק אינפורמטיביים, זוהי ממש לא חובה.

חוק שלוש הלחיצות

על מנת לבחון את ההיררכיה הנוכחית של האתר לפי העיקרון שהוצג בסעיף הקודם, אפשר להסתייע בחוק "שלוש הלחיצות". החוק אומר שכל דף חשוב באתר, חייב להיות במרחק של שלוש לחיצות מדף הבית. דף שנמצא עמוק יותר, לא ייחשף למרבית הגולשים וגם מנועי החיפוש לא יעניקו לו חשיבות גדולה במיוחד.

הימנעות משכפול תוכן

טעות נפוצה היא ליצור אינספור עמודים עם תוכן זהה או כמעט זהה. במקרה כזה, היררכיה פנימית טובה לא תעזור הרבה. לדוגמה, אין טעם ליצור עשרה עמודים שונים תחת "צימרים בצפון" אם הם לא נותנים לגולש מידע נוסף. דף שאין בו מספיק תוכן או שמשכפל תכנים של דף אחר, יתקשה להגיע למקום אטרקטיבי במנועי חיפוש גם אם יקבל קישורים טובים. הסיבה היא, שכיום יותר ויותר מנועי חיפוש שמים יותר דגש על התוכן הייחודי. בדוגמה שהוצגה, עדיף לבנות דף אחר בודד ל- "צימרים בצפון" ובו ליצור פסקה נפרדת עבור כל אזור משנה. (הגליל, הגולן, טבריה וכו’).

חלוקה פיסית לספריות

חשוב לדעת כי היררכיה מיושמת לא רק באמצעות מבנה התפריטים, אלא גם באמצעות מבנה הספריות על השרת. ספריה לא חייבת להיות ספריה פיסית בתוך השרת, והיא יכולה להיות ספריה וירטואלית הנוצרת באמצעות קובץ הגדרות מיוחד (בדרך כלל htaccessבמערכות לינוקס).

כך או כך, ככל שהדף נמצא בספריה פנימית יותר בכתובת ה- URL, כך חשיבותו בעיני מנועי החיפוש יורדת, וזהו דבר שחשוב לזכור כאשר בונים כתובת URL ידידותיות למנועי חיפוש (Friendly URL).

שימוש במבנה של פירורי לחם (Breadcrumb)

פירורי לחם הם למעשה גרסה מתקדמת יותר של תפריטי משנה מכיוון שהם בנויים כמו שביל העשוי מפירורי לחם. בדרך כלל יהיה להם מבנה כזה :

דף ראשי -> קטגוריה / דף משנה -> דף בתור הקטגוריה

מסלול הניווט הזה יוצב בראש של כל דף, כאשר הקישורים הפעילים יהיו רק לדפים האחרים בהיררכיה והדף הנוכחי לא יהיה קישור, אלא טקסט בלבד.

מעבר לעובדה שהמבנה הזה נוח מאוד לגולשים, הוא גם מאותת למנועי החיפוש על היררכיה של האתר, והם יציגו את הדף באותו מבנה גם בתוצאות החיפוש במקום את הכתובת המלאה – דבר שיקנה לתוצאת החיפוש מראה אסתטי יותר.

קישורים פנימיים (Internal Links)

כאשר מדברים על קישורים פנימיים, הכוונה היא לא רק לקישורים המרכיבים את התפריטים באתר, אלא גם לקישורים היוצאים מתוכן של דף מסוים כגון טקסט או תמונה, ומובילים לדף אחר באתר. הקישורים הפנימיים האלו לא רק עוזרים לדפי האתר להגיע למיקומים גבוהים יותר על מילות המפתח הרלוונטיות, אלא גם מחזקים עוד יותר את ההיררכיה הפנימית שלו.

למרות הפיתוי, מומלץ שלא להגזים עם הקישורים הפנימיים ולהשתמש בהם רק כאשר יש בהם ערך אמיתי לגולש. במיוחד לא כדאי להשתמש בקישורים אוטומטיים מכל המופעים של אותן מילות המפתח בטקסט, שכן הדבר יוצר הרבה מאוד קישורים זהים אחד לשני, אשר בסופו של דבר מזיקים לקידום.

מבט לעתיד – שמירה על ההיררכיה

לסיום, יש להדגיש כי שמירה על היררכיה קיימת היא לעיתים משימה קשה יותר מיצירת ההיררכיה הראשונית. חשוב להקפיד על כך שכל דף חדש ייכנס במקום המתאים וכל דף שמוחקים לא ייצור קטגוריות ריקות או ימנע את הגישה אל עמודים אחרים.

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!