Stand with Israel

מה זה UX?

 

מה זה UX? מדוע כל אנשי המקצוע בתחום האינטרנט מדברים עליו ולמה הוא כל כך חשוב להצלחה המסחרית-עסקית שלכם ברשת האינטרנט? כל מה שצריך לדעת UX בכתבה שלפניכם.

על מנת להבין בצורה הברורה והמדויקת ביותר מה זה UX יש לצאת במסע וירטואלי בזמן ולחזור לימיו הראשונים של המחשב הביתי ולאחר מכן לימיה הראשונים של רשת האינטרנט. התקופה עליה אנו מדברים היא סוף שנות ה-70 תחילת ה-80 של המאה הקודמת, כאשר מספר חברות מחשבים מובילות בתחומן החלו לפתח את המחשבים הראשונים בעולם אשר יועדו למטרות שימוש ביתי. מחשבים אלו הגדירו לראשונה את תחום הממשק שבין האדם למכונה, תחום אשר זכה לכינוי USER EXPERINCE   או בקיצור UX או בעברית: חווית המשתמש.

באותם ניסיונות מוקדמים לייצור מחשב ביתי פונקציונאלי לצרכי עבודה שונים ובעיקר לצרכי משחק לא מקוון (הרשת עדיין לא הייתה מיועדת להמונים באותם שנים אלא יועדה למטרות צבאיות בלבד), חווית המשתמש (ה-UX) הסתכמה בכך שהמחשב אפשר לעושה בו שימוש לכתוב טקסטים או לבצע פקודות שונות לצרכי משחק באחד ממשחקי המחשב שהחלו להיות פופולאריים באותם שנים וכללו משחקים בסיסיים שכיום במרחק הזמן והשנים נראים כ-"משחק ילדים" תרתי משמע. גם בימיה הראשונים של רשת האינטרנט, תחום ה-UX לא זכה להערכה הרבה לה הוא זוכה כיום וזאת מכיוון שרוב האתרים בתחילת עידן הרשת פותחו על ידי אנשי תכנות שכל קשר בינם לבין תחום העיצוב היה מקרי בלבד.

UX

אם כן, מתי החל השינוי ומהי חשיבותו של ה-UX כיום?

השינוי הגדול ביחס אשר הוענק על ידי המפתחים לתחום ה-UX החל בתחילת שנות ה-80 של המאה החולפת עם הגחתו לאוויר העולם של מחשב ה-XEROX 8010   בו שולבו לראשונה אלמנטים גרפיים ויזואליים, המשיך עם יציאתו של מחשב המקינטוש הראשון של חברת אפל (המחשב האישי הפופולארי הראשון אשר שילב בתוכו ממשק משתמש גרפי ועכבר) והגיעו לשיאו עם הופעתו של ה-WORD מעבד התמלילים הנפוץ של חברת מיקרוסופט בשנת 1985.

המהלכים ההיסטוריים הנ"ל חייבו את עולם הטכנולוגיה בכלל ואתם תחום המחשבים בפרט להעניק חשיבות יתרה לחוויית המשתמש, כאשר חשיבות זה הלכה והתגברה עם פתיחת שירות ה-WWW  בשנת 1991 אשר סימל את תחילת עידן רשת האינטרנט.

כיום, כל מפתח אתרים מתחיל מודע לחשיבותו של תחום ה-UX בכל הנוגע לשילוב שבין הצד הטכני של האתר לבין ההיבט העיצובי שלו.

עקרונות ה- UX המודרניים

כיום נהוג לסווג את ה-UX לחמישה מאפיינים עיקריים המגדירים למעשה את עקרונות ה-UX המודרני כפי שאלו הוגדרו על ידי ג'ייקוב נילסן הנחשב לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר בעולם בתחום ה-UX. מאפיינים אלו כוללים:

  1. מאפייני האתר- הגדרה לעמודי התוכן השונים באתר
  2. ארכיטקטורת המידע באתר- הגדרה לאופן בו מוחלט היכן למקם את התכנים השונים באתר
  3. אינטראקציה- הגדרה למכלול הפעולות באמצעותן הגולש עושה שימוש באתר
  4. עיצוב  האתר- הגדרה לכל האלמנטים העיצוביים המופיעים באתר ואופן מיקומם ושילובם בעמודי התוכן השונים באתר
  5. עיצוב תכני האתר- הגדרה לכל התכנים הטקסטואליים המופיעים באתר ואופן מיקומם והצגתם בפני הגולש/ת.

עקרונות אלו מהווים כיום את "התורה כולה" המונחת לרגליהם של כל העוסקים במלאכת פיתוח, בנייה ועיצוב אתרי אינטרנט, כאשר כל אחד מהעקרונות הנ"ל טומן בחובו משמעויות רבות בכל הנוגע להצלחת האתר.

 

כיצד תחום ה-UX יכול לסייע להצלחת האתר?

רשת האינטרנט המורכבת מאינסוף דפי תוכן המועלים, מתעדכנים או נותרים כפי שהם בכל רגע נתון, מחייבת את כלל העוסקים בתחומי האינטרנט השונים (בניית אתרים, עיצוב אתרים, קידום אתרים וכדומה), להתייחס במלוא תשומת הלב לנושא חוויית המשתמש העתיד לעשות שימוש באחד מהאתרים עליהם הם עמלים.

ההתייחסות לתחום ה-UX מבוססת כיום על מחקרים מקיפים הנערכים בקרב גולשי האינטרנט בכל רחבי העולם בכל הנוגע להרגלי הגלישה שלהם, על ההתפתחות המוצאת של ענפי הטכנולוגיה השונים ועל עצם היותה של רשת האינטרנט אמצעי מדיה מוביל לכל מטרה.

כיום, תחום ה-UX לאתרי אינטרנט מיועד בין היתר להשגת מטרות כגון: גידול משמעותי בזמן הממוצע אותו מקדיש כל גולש/ת לאתר, יצירת גידול בהיקף עמודי האתר אליהם נחשף כל גולש/ת מרגע כניסתו לאתר, הגברת היקף הפעולות אותן מבצע הגולש/ת באתר, הטמעת כלים המסייעים לגולש/ת ליצור קשר עם בעלי האתר או מפעיליו ועוד. מטרות אלו מושגות בין היתר באמצעות חשיבה מדויקת ומגובשת היטב של מתכנני האתר לתחום ה-UX בכלל ולחוויית המשתמש הרלוונטי למטרות שימוש באתר המיועד בפרט.

חשיבה זו מבוססת בין היתר על הליכי איפיון מקצועיים הנערכים כיום לצורך בנייה, פיתוח ועיצוב אתרים ועל מחקרים שונים הקשורים לתחום הרגלי הגלישה של כולנו. אחד מהנתונים המסקרנים ביותר ממחקרים אלו מעיד על כך שכל גולש/ת המבקר באתר מסוים בפעם הראשונה בחייו, מקדיש בין 3 ל-7 שניות בלבד לצרכי קבלת החלטה מודעת האם להמשיך בפעולת גלישה באתר או לנטוש אותו ולעבור לאתר אחר. נתון זה מחייב את העוסקים במלאכת הבנייה והעיצוב של האתר, לשים את כל יהבם על כל אחד מחמשת עקרונות ה-UX המודרניים וליצור עבור הגולש/ת חוויית גלישה מיטבית אשר תוביל בסופו של הליך להשגת המטרות השונות אותן ציינו בפסקה הקודמת.

אנחנו בחברת אקסטרה דיגיטל רואים בתחום ה-UX ערך עליון ראשון לכל פעילות אינטרנטית כזאת או אחרת אותה אנו מקיימים עבור לקוחותינו ואין זה משנה אם מדובר בהליכי עיצוב ובניית אתרים, הליכי קידום אתרים או יישום מהלכי שיווק דיגיטלי כאלו ואחרים. תחום ה-UX מיושם בחברתנו על ידי אנשי עיצוב מובילים בתחומם, אנשי קריאייטיב מנוסים, יועצי שיווק דיגיטלי ואנשי מחקר המודעים היטב לכל אלמנט כזה או אחר היכול לחולל שינוי בהרגלי הגלישה של קהלי היעד הרלוונטיים עבורכם.

רוצים לדעת יותר על תחום ה-UX בחברתנו? לחצו כאן

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!