Stand with Israel

מגמות וטרנדים לקידום אתרים אורגני לשנת 2021

 

בכל שנה אנחנו סוקרים את המגמות והטרנדים האחרונים בתחום ה-SEO ועל פי כל הסימנים שנת 2021 עומדת לספק לנו לא מעט שינויים וגם התחזקות של מגמות שכבר ראינו בשנים קודמות.

אז מה תביא לנו שנת 2021?

  • הפיכת חווית המשתמש לגורם דירוג רשמי של גוגל החל מחודש מאי 2021 ושינוי באופן בו הסיפורים המובילים מוצגים
  • המשך ההישענות של גוגל על שאלות ותשובות והרחבה של "תוצאות אפס"
  • המשך העדכונים הרבעוניים של גוגל (עדכוני ליבה / Core Updates)
  • שימוש גובר ב"סיפורי רשת" (Web Stories)
  • מעבר של כלל האתרים ל-Mobile First Index
  • תלות גדולה יותר של בעלי עסקים ברשומות המקומיות

הפיכת חווית המשתמש לגורם דירוג רשמי של גוגל החל מחודש מאי 2021

אלמנטים של חווית משתמש אומנם מהווים חלק מגורמי הדירוג של גוגל מזה כמה שנים טובות, אך השינוי שייחל בחודש מאי 2021 יוסיף עוד מספר פקטורים ספציפיים הקשורים למהירות בה אתרים עולים הנקראים Core Web Vitals. אלו הם מדדים טכניים בעיקריים שניתן לבדוק דרך כלי ה-Page Speed Insights.

מדדים אלו מתווספים כאמור למדדים הקלאסיים:

1.התאמה למכשירים ניידים: עד כמה הממשק של האתר מותאם למכשירים ניידים מבחינת ניווט וידידותיות למשתמש.

2.אבטחה: האם האתר כולל תעודת אבטחה והמידע הרגיש בו מוצפן?

3.מודעות "חודרניות" (Intrusive) : האם האתר כולל באנרים בגודל מוגזם, חלונות קופצים שחוסמים את קריאת התוכן המרכזי וכו'. תקף בעיקר למובייל בגלל שטח התצוגה המוגבל.

Search_Page_Experience_Graphic

על פי גוגל, אתר עם חווית משתמש פחות טובה, אך רלוונטי יותר מבחינת תוכן עדיין יהיה עדיף מבחינתה, אך שני עמודים עם תוכן באיכות דומה עשויים להתברג באופן שונה בהתאם לאיכות של חווית השימוש בהם.

האם השינוי הנ"ל יהיה משמעותי במיוחד? על פי הניחוש שלנו לא. בדיוק כפי שהעדכון שהיה אמור לתת עדיפות לאתרים ידידותיים למובייל ברמה מסוימת ("Mobilegeddon") לא היה כזה. הסיבה העיקרית לכך היא שרוב האתרים ברשת מקדימים את הדרישות הטכניות של גוגל.

"סיפורים מובילים גם ללא AMP"

"סיפורים מובילים" (Top Stories) הן תוצאות חיפוש שמופיעות בפס עליון במכשירים ניידים. עד כה רק עמודים עם תקן AMP לטעינה מהירה היו יכולים להתברג שם, אך יחד עם העדכון הנ"ל, הדרישה הספציפית הזו תוסר. יחד עם זאת, תקן AMP עדיין יכול לתרום לאתרים מבחינת חווית השימוש והתוצאות שמובילות לאתרים כאלו מסומנות בסימן קטן של ברק שמדגיש אותן לעומת תוצאות אחרות.

שאלות ותשובות ו"תוצאות אפס"

עוד מגמה ברורה שרואים בשנים האחרונות היא שימוש נרחב של גוגל ב"תוצאות אפס". אלו הן תוצאות שמופיעות לפני התוצאות האורגניות הרגילות וכוללות תשובות לשאלות או רשימה של צעדים קצרים. האתר ממנו נלקח המידע מופיע כקישור, אך הוא פחות בולט מאשר בדרך כלל.

result zero

לעיתים גוגל מחזיר את התשובה בעצמו ולא מתבסס כלל על אתרים. לדוגמה, כאשר מבצעים המרה בין זמנים מחו"ל לארץ או ממירים ערכים של מטבעות. מתחת עדיין יופיעו אתרים, אבל לגולשים אין ממש סיבה להיכנס אליהם במקרים האלו.

מגמה זו הולכת ומתחזקת ככל שגוגל נעשה טוב יותר בהבנת המשמעות של משפטים ספציפיים (Passages) ותלוי פחות בסימון ידני של מידע (Schema Markup).

בכל אופן, אם עד עכשיו התוצאות האלו היו נפוצות בעיקר באנגלית, כאת אפשר לראות אותן יותר ויותר גם בתוצאות בעברית, ואנחנו מן הסתם נצטרך להתרגל אליהן.

החשש העיקרי הוא כאמור כי גולש שצופה בתוצאות אלו כבר לא יצטרך להיכנס לאתר שבו הופיע המידע המקורי ולכן הוא יפסיד כניסות. לכן, רבים ממליצים על כתיבת תשובות או מידע מפורט שגוגל לא יוכל להכניס את כולו ל"תוצאות אפס" בשל הגודל המוגבל של תיבות הטקסט.

 

המשך עדכוני הליבה של גוגל (Core Updates)

עדכוני הליבה של גוגל הם עניין של השנה שנתיים האחרונות, אבל עכשיו כבר ברור שהם הפכו למסורת קבועה. פעם ברבעון (לרוב דצמבר – מרץ – יוני – ספטמבר) גוגל מודיעה על שחרור של "עדכון ליבה" (Core Update).

core update

מהו המהות של כל עדכון ליבה כזה? האמת שקשה לדעת: התשובה הקבועה של גוגל היא "המשיכו לייצר תוכן נפלא".  אבל רבים טוענים שעדיין לא ברור במיוחד למה היא מתכוונת (למעט עניין ה-E-A-T שנגיע אליו עוד שנייה).

העצה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לכם היא לא להתרגש יותר מדי כל פעם שיוצא עדכון כזה: מרבית האתרים שמקודמים באופן זהיר וייסודי בלי להשתמש בטקטיקות קיצוניות ("קידום שחור") אמורים לשרוד את העדכונים האלו. אם הם חווים נפילה בדירוגים או בכמות התנועה הנכנסת בעדכון X, סביר להניח שהם יקבלו חלק ממנה בעדכון Y.

כמו כן, רצוי שתכירו קצת את האלמנטים של E-A-T (מומחיות, סמכות ואמינות) שנכנסו כפקטור חזק מאוד לאיכות התוכן בשנים האחרונות. לגוגל יש רשימת קריאה לא רעה בקישור למעלה, אך חשוב לשים לב שהמאמרים האלו לא נכתבו על ידי חברת גוגל, אלא על ידי אנשי קידום אתרים שסרקו את ההוראות שלה לצוות המעריכים שלה (מעין בקרת איכות לאיכות התוצאות).

אימוץ הפורמט של סיפורי רשת

סיפורי רשת (Web Stories) הוא ניסיון של גוגל להכניס את פורמט הסטוריס גם לתוצאות החיפוש. לא בטוח שהניסיון הזה יצליח, אבל כמו שאנחנו מכירים את גוגל, היא תנסה לדחוף אותם בכל מקרה…

הסיפורים של גוגל דומים למעין כרזות בהם אפשר לשלב תמונות ואפילו סרטונים ומיועדים כרגע בעיקר למובייל. אפשר ליצור אותם באמצעות תוכנות שונות או ה-Plugin הרשמי לוורדפרס, שזו הדרך המומלצת.

web stories

סיפורי הרשת יכולים להיות מוטמעים בעמודים, אך גוגל עשוי לשלוף אותם גם ממפות XML.

האם חייבים לאמץ את הפורמט החדש? נראה שכרגע האתרים שעוסקים בחדשות SEO לא כותבים עליהם יותר מדי והם גם לא תופסים נפח משמעותי מהתוצאות. לכן, אם כבר עדיף להשקיע ב"טופ סטוריס" או הכנסה של האתר שלכם לתוכנית גוגל ניוז.

נראה כי המבחן האמיתי שלהם יהיה עד כמה הרשת תאמץ אותם. בעוד ה"אינפלואנסרים" (משפיענים) ימשיכו ככל הנראה להעלות סטוריס בעיקר לרשתות החברתיות, דווקא הבלוגרים ה"קלאסיים" עשויים לאמץ אותם, במיוחד לאור האינטגרציה עם וורדפרס והעובדה שעדיין קל יותר ליצור אותם מאשר לערוך סרטונים ביו-טיוב.

מעבר של כלל האתרים ל-Mobile First Index

גוגל הכריזה על חודש מרץ כחודש בו כל האתרים יעברו ל-Mobile First Index, כולל אתרים חדשים כמובן. המשמעות היא שאם עד עכשיו לא הייתה התאמה מלאה בין התוכן של האתר שלכם במובייל לבין התוכן שלו ב-Desktop, עכשיו הם יהיו חייבים להיות מסונכרנים ב-100%.

מתי יכול להיווצר חוסר סנכרון? יש לא מעט אתרים עם כמות נאה של דפים בפורמט הרגיל שלהם, אך כאשר העבירו אותם לגרסת המובייל, במיוחד אם זה נעשה במהירות, הוחלט לזנוח חלק מהדפים הקיימים. אם הדפים האלו שימושיים והם כוללים מידע חשוב (לדוגמה, דף תשלום או הזמנה), גוגל עשוי שלא להציג אותם בתוצאות או לתת להם דירוג נמוך.

הקידום המקומי ימשיך לצמוח

דווקא בתקופת הקורונה זה לא יהיה מפתיע אם נמשיך לראות את המשך הצמיחה של הבלוקים המקומיים (Local Pack) בגוגל. אלו הן רשומות שמופיעות אם גולש מבצע חיפוש מסוים שקשור לאזור גיאוגרפי (או שהאלגוריתם מזהה שהגולש מחפש עסק קרוב).

מה שחשוב לקחת בחשבון הוא דווקא את אותם חיפושים ממותגים של שם העסק עצמו בהם הרשומה של העסק בולטת בתוצאות. כאן חשוב ביותר שבעל העסק עצמו יעדכן את שעות הפתיחה וכל המידע הנוסף בהתאם למצב העסק שלו בזמן הקורונה (למרות שגם הגולשים מספקים לו מידע על כך) . הוא יכול לעשות זאת דרך הממשק של Google My Business לאחר שאימת את העסק.

local result-tinified

לפרטים מלאים ורשומות מושקעות יש השפעה ישירה על כמות הפניות לעסק, אבל גם על כניסה לאתר שלו מהרשומה המקומית. אם אופן הפעילות של העסק השתנה באופן דרסטי, חשוב להעלות פוסט שמעדכן על כך.

לסיכום

כפי שאנחנו רואים, משנה לשנה האלגוריתם של גוגל ממשיך ונעשה מתוחכם יותר. לעיתים קרובות הוא "מחליט" לקחת יוזמה ולמעשה להציג לגולשים את המידע שהם צריכים מבלי שהם יצטרכו כלל להיכנס לאתרים.

זה כנראה יהיה אחד האתגרים הגדולים יותר של מקדמי ובעלי אתרים שיצטרכו לחשוב כיצד להתמודד אתו באופן יצירתי. בעיקר באמצעות מתן ערך לגולש שגוגל לא יוכל להציג במסגרת שטחי התוצאות המוגבלים שלו.

מלבד זאת, אתרים שעדיין לא שמו דגש על עמידה בסטנדרטים הנוכחיים ברשת מבחינת מהירות, התאמה למובייל, ממשק ידידותי וכו' יצטרכו להדביק את הפער אם הם ירצו להמשיך ולשמור על המיקומים שלהם בזירות תחרותיות.

לסיום, עסקים מקומיים יצטרכו לאמץ את כל הדרכים בהן גוגל נותנת להם חשיפה ללא תשלום ומקדמים יצטרכו להפוך את העניין לחלק אינטגרלי משירותי הקידום שהם מעניקים ללקוחות.

 

 

 

תגובות 0
עוד בנושא
JOIN THE DISCUSSION

אין להעתיק תוכן מאתר זה!